Hódítanak az elektromos autók - A vásárlók eddig kizárólag a technológia borsos ára miatt döntöttek másképp

2016. június 26., 09:06 szerző: Benedek Bálint
komment
Norvégia kilenc év múlva a teljes robbanómotoros autóflottáját hibrid és elektromos kocsikra cseréli.
hirdetes_kapcsolo: 1
data['nincs_banner']: 0
G->reklam_mentes: 0

A döntéssel a zalaiak egyetértettek, bár szerintük hazánk nem készült fel a drasztikus váltásra.

Az újudvari Szentes Richárd és Szijártó Ferenc, a borsfai Tóth Balázs valamint a tótszentmártoni Rodek Bálint Attila. A négy tehetséges ifjú mérnökhallgató neve ismerős lehet, hiszen korábban már beszámoltunk arról, hogy törökszentmiklósi versenyfelhívásra kombájnt építettek. A kerékpár-meghajtású szerkezetet ötletes technikai megoldásokkal ötvözték és okostelefonról is irányították. Ráadásul olyan akkumulátorról működő számítógépet és elektronikát raktak össze, amely bluetooth-on (rövid hatótávolságú, adatcseréhez használt, nyílt, vezeték nélküli szabvány) keresztül az okostelefon érintőképernyőjéről is vezérlehető.

Szentes Richárd a SZElektálók csapatvezetője úgy érzi, amit ők készítettek az csak egy apró lépcsőfok az alternatív energiák felhasználásának tekintetében.

Szentes Richárd (balról) és Szijártó Ferenc a kombájn építő csapat újudvari tagjai büszkék a telefonról is irányítható szerkezetükre, mely egy apró lépéssel ugyan, de közelebb viheti az emberiséget az alternatív energiák használatához

- Az autóban valamint a kombájnban is segédberendezés csupán az elektronika, hajtásnak még nem éri meg - mondta a fiatal. - Az emberek megszokták azt a luxust, hogy akár 900 kilométer is lehet két tankolás között, ezért pedig nem fognak egyhamar rászokni a 100 kilométerenként „tankolásra", azaz töltésre.

A fiatal szerint a magyaroknak nincs akkora lemaradása az európai átlaghoz képest. Amint az elektromos autók elérhető áron kerülnek a piacra, úgy mindössze tíz év múlva akár gondolhatnak azon a szakemberek, hogy megreformálják a közlekedést.

Magyarország is kiemelten foglalkozik a károsanyag-kibocsátás megfékezésével, így szerencsére egyre többen érzik fontosnak, hogy megóvják környezetüket. A kanizsai Szécsi Tamás is közéjük tartozik. A férfi négy évvel ezelőtt eldöntötte, hogy benzines autóját környezetbarátra cseréli, ám akkor még túl drágának találta.

- Egy Hollandiából behozott több luxus megoldást is kínáló Toyota Prius mellett tettem le a voksomat, hiszen hosszútávon a saját pénztárcámat is megkímélem a kiadásoktól - mondta a dekoratőrként dolgozó Tamás. - A 2010-es évjáratú kocsiban  1,8-as benzinmotor és egy 68 lóerős villanymotor kombinációja dolgozik. Gyakran hangtalanul gurulunk a városban, melyre Amerikában már megtalálták a megoldást: hanggenerátorokat használnak, felhívva a figyelmet a közeledő autókra, elkerülve ezzel a baleseteket.

Szerinte ahhoz, hogy drasztikus eredményeket lehessen elérni a közlekedés területén, a technológiát tökéletesíteni kell. Az akkumulátorok élettartamát úgy kell növelni a gyártóknak, hogy az előállításukkor környezetbarát megoldásokra törekedjenek.

A szintén kanizsai, ám már 13 éve Ausztriában dolgozó, Lengyel Péter ugyancsak a japán gyártó kocsiját választotta. Sokat utazik, ezért fontosnak találta a megbízhatóság mellett a környezet védelmét.

- Az osztrákok sokkal jobban figyelnek a környezetükre, mint a magyarok - így a férfi. - Az egyik taxitársaság például csak ezzel a márkával dolgozik, s a kocsik hibamentes üzemelnek. Számomra azóta még fontosabb a környezetvédelem, amióta ilyen kocsit vezetek, a lakásomban is mindenhol LED lámpák adják a fényt és az energiatakarékosság is fontos szemponttá vált.

Szécsi Tamás nagyon elégedett a benzinmotoros és elektromos üzemű autója menettulajdonságaival

- A magyarok egyre tudatosabban élnek - vélekedett Istiván Tamás a megye egyik meghatározó autókereskedésének a tulajdonosa. - A vásárlók nyitottak és tisztában is vannak az alternatív energiák fontosságával. Ha valaki elektromos autót választ, sok kedvezményt is kap. Többek között ingyenes a parkolás, nincs cégautó adó, nincs súlyadó, ezek pedig eléggé vonzóvá teszik a piacukat. Az elmúlt években az elektromos autók nagy teret kaptak, a jövő egyértelműen ezeké az autóké Európában. Jó három év múlva lehet egy nagyobb áttörés, amikor ezek a kocsik egy feltöltéssel a mostani 300 kilométeres hatótávolságukat akár meg is triplázhatják. Innentől nem lesz megállás.

Ebben bízik a kanizsai Gráner József is. A televízió műszerész és fagylaltgép gyártó szakember tavaly napelemmel is tölthető elektromos kerékpárt készített. A saját szórakoztatására pedig most készült el egy BMW C1-es motorkerékpárral, amiből kivette a benzinmotort és 300 darab akkumulátorral helyettesítette.

- Három óra alatt feltölthető a kétkerekű, de létezik gyorsabb, tíz másodperces lehetőség is, ám a szuperkondenzátor egyelőre a megfizethetetlen kategóriát képvisel - vélekedett Gráner József. - A mostani ismereteink szerint öt év múlva eljuthat olyan szintre az elektromos autók gyártása, hogy megéri azt a lehetőséget választani.

Dr. Karosi Zoltán nyolc éve él Norvégiában családjával. A férfi az ország legdélebbi megyéjében lakik, ahol sok a város és jó a közlekedés, ezért a kisebb távok megtételéhez kiváló választás egy tisztán akkumulátoros autó.

- Korábban északon laktunk, ahol egy Dunántúl méretű területen 75 ezer ember lakott, ezért dízelmotoros kocsink lett - így Zoltán. - A gyártók kínálta széles, tehát bőven lenne választék megbízható elektromos autóból.

Benedek Bálint

2016. június 26., 09:06 szerző: Benedek Bálint

Hozzászólások

Részletes műsor

loader image

Műsorok betöltése...