Lóerő

2015.07.02. 14:29

Kétütemű élmény - Ez az ötven lóerős béka nagyot ugrik

Murakeresztúr - Éles kanyarvételkor olykor szinte elemelkedik az aszfalttól, máskor pedig fürgén pattan az út egyik oldaláról a másikra. A Trabant 601 a mai napig a zárt pályás rali versenyek örök sztárja. Parti Máté 1982-es járgánya is hasonló figurákra képes, ám új tulajdonosa inkább érzelmi szálakkal kötődik az autóhoz.

Benedek Bálint

- Évekig a család megbecsült tagja volt a Trabant, bepakoltunk mindent és pöfögtünk is a Balatonra mesélte a 27 éves Máté. Hatéves lehettem, amikor autószerelő édesapám úgy határozott, hogy megválunk tőle. A kocsi hiánya annyira megviselt, hogy napokig lázasan feküdtem.

A szakács szakmával rendelkező, ám jelenleg benzinkutasként dolgozó férfi úgy érzi a Trabi tulajdonosok életre szóló élménnyel gazdagodtak. Versenyeken és a találkozókon gyakran megállnak mellette az apukák nosztalgiázni. Mindig örömmel dicsekednek el a fiúknak, hogy fiatalként ők is kétüteművel tanultak meg közlekedni. Máté szerint ezt az élményt kizárólag azok érthetik meg, akik vezettek vagy utaztak már Trabantban, máskülönben csak furcsán néznek.

Parti Máté az1982-es járgánnyal. A teljesítménye majdnem megduplázódott, a belső sportautóssá alakult. Legközelebb július 18-19-én a 7x Görbe Kupán lép versenypályára a megtáltosított Trabi

- A mostani fűzöld kocsinak kalandos élete volt, hiszen 2000-től öt éven át a rali túra bajnokságban a sásdi Szilágyi Dezső és Hódosi Gyula kettős alatt teljesített szolgálatot mesélte a férfi. A sztori szerint egyikőjük édesapjának autóját szabták át zártpályássá, s ez oly jól sikerült, hogy számtalanszor az erősebb autókkal is felvették a versenyt. Viszont öt szezon elteltével a kettős eladósorba állította kedvenc járgányát.

Ezzel egy időben Parti Máté még fekete-sárga Trabantját hajtotta, viszont egy szabályváltozás miatt el kellett döntenie, hogy drága bukócsővel ajándékozza meg autóját, vagy a komplett szerkezetet cseréli le. Végül utóbbi megoldás mellett döntött, s jól tette, hiszen a cső árából motor nélkül megkapta a teljes kasztnit. A trabantos körökben otthonosan mozgó fiatal Mészáros Józsefet Fusi Misit bízta meg a motor építésével, aki igazán kitett magáért, hisz olyan jó erőforrást készített, amely alulról súrolja a 140-es végsebességet.

- Cseh Jikov 34-es típusú karburátor eteti a három felömlős motort, ami közel 50 lóerős sorolta a műszaki adatokat a férfi. Az első futóműre Mazda 323-as fékek kerültek az autó kiváló fekvését pedig a négy kitűnő minőségű lengéscsillapító adja. Már 11 éve ebben a fűzöld színben pompázik, melynek fénye cseppet sem fakult, pedig garázsban soha nem állt.

Feltűnő megjelenése miatt a béka becenevet kapta gazdájától. A kocsi néhány versenyen már bizonyította, képes nagyot ugrani. A teljesítményt kiemelendő a rali világbajnokság, a World Rally Championchip (WRC) mintájára saját ötletből született a TRC, utóbbinál a T-betű egyértelműen a Trabantot jelöli. Több nyugati autót is már maga mögé utasított, legközelebb pedig a zalai megyehatárhoz közel július 18-19-én a Somogybükkösd, Porrogszentpál, Porrog és Porrogszentkirályi közötti 7x Görbe Kupán szerepel majd. Bár Máté szerint nem a teljesítmény, sokkal inkább az élmény számít, mégis a somogyi viadalon szeretné megörvendeztetni a közönséget.

Ezek is érdekelhetik

Hírlevél feliratkozás
Ne maradjon le a zaol.hu legfontosabb híreiről! Adja meg a nevét és az e-mail-címét, és mi naponta elküldjük Önnek a legfontosabb híreinket!