Lóerő

2016.04.21. 11:08

Kevesen vannak, akik ne emlékeznének a legendás pedálos Moszkvicsra

Nagykanizsa – Gulyás Béla veteránautós saját kezűleg készíti pedálos kisautóit, a retró járgányok gyermekkorunk legszebb éveit idézik.

Horváth-Balogh Attila

Azt hiszem, a mostani negyvenes férfiak között kevesen vannak, akik ne emlékeznének a legendás pedálos Moszkvicsra, a legszerencsésebbek rendelkeztek is ilyennel. Ennek mintájára kezdte el készíteni kisautóit a nagykanizsai veteránautós, Gulyás Béla, aki természetesen, nagyobb, ha úgy tetszik, igazi autók felújításával is foglalkozik. E hasábokon is bemutattuk már a szintén általa felújított Škoda Spartakot és az 1962-es Škoda Octavia Supert.

– Vonalzó, gumikalapács és lemezvágó olló: a kisautógyártás legfontosabb munkaeszközei – bocsátotta előre Gulyás Béla. – Ezek a pedálos járgányok egyedileg, kézzel készültek, az első egy 1962-es Škoda Felicia másolata, a második régi típusú versenyautóé, a fehér egy 1200-as Lada utánzata, a negyedik pedig még félkész állapotban van, ha minden igaz, Wartburg 313-as Sport Cabrio lesz. A pedálos hajtást direkt hagytuk meg, ugyanis nem akartunk bele elektromos hajtást, azt valljuk, hogy dolgozzon meg a gyerek...

Gulyás Béla elmondta: az ötlet onnét jött, hogy egyszer interneten a Škoda cég honlapját böngészte és ott látott egy pedálos autót, ami üvegszálból és műanyagból készült.

– Akkor gondoltam rá, hogy meg lehetne ezt csinálni lemezből is – folytatta Gulyás Béla. – Levettük egy nagy Felicia méreteit és fényképek alapján megrajzoltuk az autót papírra. Majd nekifogtunk a munkának. A Felicián, a kék autón több, mint 200 munkaórán át dolgoztunk. De a Wartburgban benne lesz 300 óra is, szerencsére sok mindenben segít a barátom, Sándor Attila. Az autók lámpái is világítanak (van, amelyiknél biciklilámpákat szereltem be), egy laposelemnek köszönhetően. A kerekeket több helyről szereztük be: korábban beteghordó kocsi, molnárkocsi alatt gurultak. A Feliciának csomagtartója is van és a lányom előszeretettel pakol bele csipszt, meg kólát.

A férfi azt is elárulta: hobbija nem olcsó, csak az anyagköltség több tízezer forint, tehát azt lehet mondani, hogy a kisautó ugyanúgy viszi a pénzt, mint a nagy.

– Vannak még terveim és félkész autóim is, például egy Skoda Felicia és egy duplalámpás Lada – tette hozzá. – Úgy hogy, azt hiszem, ezekkel elleszek, elleszünk még egy ideig...

Ezek is érdekelhetik

Hírlevél feliratkozás
Ne maradjon le a zaol.hu legfontosabb híreiről! Adja meg a nevét és az e-mail-címét, és mi naponta elküldjük Önnek a legfontosabb híreinket!