Lóerő

2016.09.01. 16:14

Már csak kettő van ilyenből a világon - Wolseley Nine Eustace Watkins Tourer; 49 darab készült az Egyesült Királyságban

Zalaegerszeg - Legyél bölcs, vegyél Wolseley-t! Ezzel reklámozta magát az egyesült királyságbeli cég a múlt században.

Arany Gábor

Úgy tűnik, nem mindig sikerrel, mert a most bemutatandó modellből 49 darab készült 1934-35-ben. Ma már csak kettő lelhető fel belőlük a világban, s az egyiket Sütő János hozta el a veterán autók és motorok legutóbbi zalai találkozójára. Az orosházai 66 éves férfit másfél évtizede csábították el az öreg járművek. Számos ritkasága közül a három éve megvásárolt Wolseley Nine „Eustace Watkins Tourer-t mutatta be. Az 1901-ben alapított Wolseley hosszú évekig Anglia legnagyobb gépjárműgyártója volt. A 81 éves, jobbkormányos, nyitható tetejű, küllős kerekű, 850 kiló önsúlyú autó orrában az akkor korszerűnek számító felülszelepelt, OHV-motor került. Ez hajtotta egyébként a Morris Minorokat is.

Az 1018 köbcentis benzinmotor 4000-es fordulaton leadott 32 lóereje négyfokozatú nem szinkronizált váltón keresztül jut el a hátsó kerekekhez és ez 96 km/órás tempóra elegendő. A lassítást négy hidraulikus dobfékre bízták, ami szintén ritkaságszámba ment az idő tájt. Nemcsak ezzel előzte meg a korát, a motor - ráadott gyújtásnál - a gázpedál lenyomására indul. Ez tekinthető mai start-stop rendszer elődjének. Az irány jelzését a karosszériából kibillenő és világító karokra bízták. Az indexet a a kormány közepéről lehet vezérelni. A szivattyú nélküli, termógravitációs vízhűtő hőmérője az autó orrára, a vezető látóterébe került. Alatta a Wolseley márkajelzése háttérvilágítást kapott. A Wolseley Nine modell zöme négyajtós, zárt karosszériás szedán volt, összesen 7201 darab gördült ki a gyárból. A négyszemélyes nyitott túrautó változatot a londoni Eustace Watkins cég építette és az akkori szaksajtó érdeklődését is kiváltotta. Ennek dacára a gyártásával hamar felhagytak. A zalai találkozón járt modellre az angliai Hull város roncstelepén egy holland gyűjtő talált rá még 1961-ben. Két év alatt sikerült helyreállítania az autót.

 

Ezek is érdekelhetik

Hírlevél feliratkozás
Ne maradjon le a zaol.hu legfontosabb híreiről! Adja meg a nevét és az e-mail-címét, és mi naponta elküldjük Önnek a legfontosabb híreinket!