Lóerő

2016.12.22. 19:42

Még több hatalmat a gépeknek

Zalaegerszeg, Veszprém - Mit lehet ezen még kitalálni? Ez jutott eszembe, amikor meghallottam, hogy Nagy Gábor a gépjármű-fékrendszerek fejlesztésével foglalkozik.

Arany Gábor

SZABADALOM

ABS, kipörgésgátló, vészfék asszisztens, már majdnem minden autóban ott van, a mű elkészült, a fejlődés legfeljebb apró léptekkel mehet előre. Óriásit tévedtem. A zalaegerszegi fiatalember már két szabadalmat jegyez a területén, a szakmában a legjobbak között tartják számon.

- Kisgyerekként mozdonyt, traktort, kukás autót akartam vezetni - árulja el mosolyogva, hogy már korábban a járművek felé fordult érdeklődése. Édesanyja orvos, édesapja műszerész, aki otthon is mindig bütykölt, forrasztott valamit. Ez nagyon megfogta Gábort, így a technika iránt hamar elkötelezte magát. A következő lépcsőfokra a landorhegyi iskolában lépett fel, informatika szakkörhöz csatlakozott, így már nem volt kérdés, hogy a középiskolát a Csányban folytassa az informatikai tagozaton, ahol Nagy Zoltán tanár úr segítségével mélyült el a programozásban.

- Ennek ellenére nem tudtam, hol tanuljak tovább, erős voltam reáltárgyakból, több lehetőség közül választhattam - idézte fel Nagy Gábor. - Az utolsó pillanatban a tanárom javaslatára döntöttem a veszprémi egyetem mellett. A robotika érdekelt, arra jelentkeztem, de az a képzés épp abban az évben szűnt meg. Igaz, pár évvel később a kezdeményezésemre sikerült beindítani a robotika labort - mesélte.

Nagy Gábor: - Szimpatikus volt a munka, megszerettem a várost Fotó: Pezzetta Umberto

SZIMULÁCIÓ

A diplomamunkájára készült, amikor kapcsolatba került az egyetemi városban működő Continental gyárral. A járműipari fejlesztésekben élenjáró cégnek szükség volt a menetstabilizátor működését leíró szimulációs program újraírására. A berendezés ugyanis csak akkor látja el jól a feladatát, és tartja az autót az ideális íven, ha a vezérlése, tehát a jármű mozgását leíró matematikai modell pontos.

- Az mérhető, hogy milyen szögben fordítjuk el a kormányt, de az sok tényezőtől, például sebességtől, tapadástól is függ, hogy a kormányozott kerekek milyen szögben fordulnak, milyen íven mozog az autó. Ezt számítja ki az a modell, amit diplomamunkámnak elkészítettem - magyarázta.

Ezzel kiváltották a régi programot, ami nem volt kellően pontos, ekkor figyeltek fel rá a fejlesztési részlegen s egyéves ösztöndíjszerződést ajánlottak.

- Szimpatikus volt a munka, megszerettem a várost, ezért elfogadtam a felajánlást - mondta és hozzátette, a fejlesztés 370 dolgozója között jó páran zalaiak. Sokukkal egy helyen koptatták az iskolapadokat, és úgy látja, a zalai informatikusok meghatározó szerephez jutottak a vállalatnál. Közülük egy pedig Gábor életében tölt be különösen fontos szerepet, hiszen zalaszentlászlói feleségét, Móricz Szilviát a fejlesztési részlegen ismerte meg. Ő az egerszegi Kölcsey-gimnáziumban tanult, kislányuk, Anna egy éve született meg.

FÉKVEZÉRLŐ

Bár a cég neve a legtöbb ember számára a gumiabronccsal kapcsolódik össze, de emellett a járműipar minden területén képviselteti magát. Nagy Gábor a fékvezérlő egységek fejlesztésével foglalkozó részlegbe került 2011-ben. Azt hihetnénk, ezen a területen már mindent kitaláltak, de határozottan megcáfolja vélekedésemet.

- Hatalmas fejlődés előtt áll az autógyártás, kicsit hasonlít az ipari forradalomhoz, és ami régen a tudományos-fantasztikus filmek része volt, az hamarosan valósággá lesz. A tervek szerint a jövőben csak automata vezérlésű járműveket gyártanak - mondta.

APPLIKÁCIÓK

Az egész fejlődés az ABS-szel kezdődött, ami lehetővé tette, hogy vészfékezés közben is irányítható maradjon a jármű. Utána következett a menetstabilizátor, ami az alul- és túlkormányozottságot védi ki, és meggátolja a kerekek kipörgését. Mindegyikben szerep jut a féknek. Ezek a felszerelések már kötelező részei az új autóknak és több ezer ember életét mentették meg eddig. Aztán jöttek az újabb kényelmi funkciók: az emelkedőn elindulást segítő rendszer, a vészfék asszisztens, a távolságtartó tempomat. Ezek eleinte luxus felszerelések voltak, de növelik a biztonságot és fokozatosan mindegyiket kötelezővé teszik. Látható, az autóban egyre több döntést vesznek át a gépek a sofőröktől. A teljes környezetet figyelő rendszer kerül az autókba, amely lézeres, radaros szenzorok adatai, kamerák felvételei alapján dönti el, beavatkozzon-e, és persze közben a jármű stabilitását se veszélyeztesse. Emellett védje ki a vezető hibáit, de ismerje fel, ha vissza kell adnia az irányítást a sofőrnek. Röviden: legyen üzembiztos, miközben a tennivalókat néhány ezredmásodpercenként vett adathalomból számolja ki. A rendszerek tudását az autóban a járműapplikációs mérnökök vizsgáztatják, akik mindent megtesznek a gyenge pontok kiszűrésére, a gép nem hozhat hibás döntést.

ÁTLÁTSZÓ

- Ami most a prémium kategóriában érhető el, az pár év múlva kötelező felszerelés lesz. Most vezetik be a piacra azt, amivel három-négy évvel ezelőtt elkezdtünk foglalkozni. A jelenlegi fejlesztések az évtized végére kerülnek gyártásba, de saját munkáinkról részleteket nem árulhatok el. Egy példát azért említek a már megvalósult kényelmi fejlesztésekből. Ezt a vezetést segítő rendszerében alkalmazza egy gyár. A kamerája által a jármű előtt 20-30 méterre emelkedő terepszakaszról felvett képet akkor vetíti a szélvédőre, amikor odaér a jármű, mégpedig arra a felületre, amit a motortér kitakar. A vezetőnek ezért úgy tűnik, mintha átlátszó lenne a gépkocsi eleje és azon keresztül látná az utat. A megfelelő látószögű kép létrehozásához milliméter pontosságú távolságmérés szükséges, ez utóbbi részén én is dolgoztam - árulta el.

A munkája zömét a meglévő rendszerek, funkciók korszerűsítése teszi ki, illetve a gyártói igényekhez igazítása, de lényegében a nulláról írják újra ezeket. Ezért nagyon sok termék már teljesen magyar fejlesztésnek tekinthető. Legutóbb Nagy Gábor a vészfékezésre figyelmeztető automatikus rendszer kódját írta újra, és az elektronikus kézifék fejlesztésébe is bekapcsolódott.

- Ettől ugyanazt várjuk el, mint a hagyományostól, de a gépnek kell tudni, hogy gázadásnál mi a megfelelő pillanat ahhoz, hogy kioldjon. Ezt hangolni kell külön a mechanikus és a hidraulikus fékhez is. Tudnia kell azt is, mikor szükséges mindenképpen behúznia, például, ha leveszi a gyújtást a sofőr, illetve ha kiszáll - magyarázta.

SZOFTVERESEN

Ezek a nem túl távoli jövőbe mutatnak, de napi probléma orvoslására is felkérték. Néha különleges helyzeteket is kezelniük kell, ilyenre volt példa, amikor egy mechanikus probléma orvoslására kerestek alternatív megoldást.

- Szóba került, hogy másik alkatrészt kell gyártani, én viszont a csapatommal szoftveresen oldottam meg a feladatot. Ebből szabadalom is lett - mondta és elárulta, dolgozott olyan. közutakra szánt sportautón is, ahol a jármű szoftverének a 330 km/óra feletti sebességet kellett kezelnie. Mostanában reggel hatra jár dolgozni. Az ok egyszerű, az autóiparban hatalmas súlyt képviselő távol-keleti gyárakkal van kapcsolatban, és az ottani munkaidőhöz alkalmazkodott. Attól azonban nem kell tartani, hogy a világ másik felét választaná, pedig több ajánlatot kapott már vezető márkáktól. Sőt, Nagy Gábor inkább hazatekint, ezért nagy a várakozás benne az egerszegi tesztpálya kapcsán.

ÖNVEZETŐ

- Piacvezetővé válhat, aki az önvezető autók fejlesztésében előnyre tesz szert. Ezeket a modelleket most csak a hagyományos pályákon lehet kipróbálni, de az önvezérelt autók egészen mást igényelnek, amire kevés helyen készültek fel. Jelenleg nincs az európai gyárak számára olyan, könnyen elérhető pálya, ahol ezeket a járműveket tesztelni lehet, de ez hamarosan megváltozik, és talán én is gyakrabban jutok haza a szülővárosomba - mondta végezetül.

Ezek is érdekelhetik

Hírlevél feliratkozás
Ne maradjon le a zaol.hu legfontosabb híreiről! Adja meg a nevét és az e-mail-címét, és mi naponta elküldjük Önnek a legfontosabb híreinket!