Lóerő

2016.10.06. 16:25

A gömbölyű Wartburg máig képes megdobogtatni az autós szíveket

Zalaegerszeg – Sokan vallják, a kockaautók felbukkanása hosszú időre száműzte a kecses, szép vonalakat az utakról. Bezzeg a gömbölyű, púposként is emlegetett Wartburg máig képes megdobogtatni az autós szíveket.

Arany Gábor

Az oldtimerek hagyományos zalaegerszegi találkozójára a Makó mellőli Kiszomborról érkezett Martonosi Imre, akit fia, Péter kísért el. Büszkeségeik közül az oldalkocsis Pannónia 250 TLB de luxe-ot már bemutattuk lapunkban. Ez alkalommal a Wartburg 1000-nek szánunk pár sort. Az 1964-ben gyártott, és nemrég teljesen felújított kelet-német szépség első hosszabb útja Egerszegre vezetett. Mint elárulták, az eisenachi gyár által szervezett jubileumi Wartburg-ünnepséget cserélték el a zalai túrára.

Martonosi Imre és Péter az új állapotba hozott Wartburg 1000-essel Fotó: a szerző

Martonosi Imre gyerekkori álmai közé tartozott a kerekded kétütemű és pár éve szánta el magát, hogy szert tesz egy ilyenre. Fiával közösen keresték az autót országszerte, mire az évtized elején sikerült fellelni egy példányt. Két évükbe tellett, hogy a felújításhoz szükséges alkatrészeket beszerezzék.

Zavarba ejtően egyforma kapcsolók

– Az utolsó apró gumiütközőig minden eredetiben tudtunk helyreállítani, köszönhetően annak is, hogy egész iparág épült ki a veterán autók restaurálására – magyarázta a 66 éves Martonosi Imre.

Három henger, 45 lóerő

A felújítás, az újjászületés kilenc hónapig tartott. Futómű, váltó, 6 voltos elektromos rendszer; ezek javításra szorultak, de az autó nem volt törött, árulta el. A hagyományos, keretes alvázra szerelt karosszéria azonban több helyen komoly beavatkozást igényelt, ám a végeredmény tökéletes lett. Fényezés után helyükre kerültek a krómnak tűnő, valójában felpolírozott alumínium díszlécek és -lemezek is. Belül új kárpitozás fogadja az utast, a kapcsolók, műszerek sem árulják le, hogy 52 éve gurult ki a jellegzetes illatú füstöt eregető négykerekű az eisenachi gyárból. No igen, mert az orrában 1000 köbcentis, vízhűtéses kétütemű motor pöfög.

Váltó a kormánynál, aminek alsó íve kisebb a kényelmesebb beszállásért

A tapasztalatok szerint a korábbi termoszifonosról vízpumpás hűtőre modernizált, 4200-as fordulaton 45 lóerő leadó, az első kerekeket hajtó háromhengeres motor 82 fok Celsius vízhőmérsékleten érzi jól magát. Ezzel a végsebessége elérte a 125 km/órát, a lassulását négy darab, egyetlen körre kapcsolt dobfékre bízták. A váltó négy fokozatát a kormány mellől lehet kapcsolni. Érdekesség, hogy a ventilátor, ablaktörlő és világítás egyforma billenő kapcsolói egymás mellé kerültek a műszerfalra, a fényszóró-tompított közötti váltás gombja, a bilux viszont a kuplunghoz a padlóra. Az is szokatlan, hogy a kormány alsó íve kisebb sugarú, a könnyebb beszállás érdekében.

Ezek is érdekelhetik

Hírlevél feliratkozás
Ne maradjon le a zaol.hu legfontosabb híreiről! Adja meg a nevét és az e-mail-címét, és mi naponta elküldjük Önnek a legfontosabb híreinket!