Lóerő

2016.07.28. 17:03

Mintha most gyártották volna: Zita, a Trabant

Zalaegerszeg - Szétesés előtti állapotban, hétköznapi mindenesként szolgálnak, vagy már pajták mélyén, udvarok sarkában elfeledetten rozsdásodnak, pusztulnak.

Arany Gábor

Ez a legtöbb Trabant sorsa, ám a plasztik Jaguár kezd divatba jönni. Rajongói klubokba tömörülnek nemcsak hazánkban, de Európa-szerte. Ennek köszönhetően mind több példány menekül meg a pusztulástól. A botfai Jakab Dávid nem először bizonyított be, hogy van érzéke a gépekhez. Számos lerobbant veterán kétkerekűt keltett már életre, vagy éppen talált az öreg gépeknek, illetve darabjaiknak új funkciót. Készített Zetor 311-es motorházból asztalt, Trabant-csomagtartóból kanapét, mégsem ezek a munkák fertőzték meg.

- Tavaly nyáron a siófoki Trabant-Wartburg találkozó hangulata fogott meg, akkor elhatároztam, nekem is lesz ilyen kisautóm - mesélt a kezdő lökésről a 24 éves fiatalember. Látszólag nem vágta nagy fába a fejszéjét, hiszen sok Trabi pöfög még az utakon is, illetve várnak sorukra félreállítva. Több hirdetés után Zalatárnokon sikerült megvennie az 1980-ban gyártott Zitát, mert azt a nevet kapta keresztségben az autó. A Trabi motorja a tulajdonos szerint be volt állva, így 45 ezer forintért megvált tőle. Ez az összeg majdnem a legkisebb tétel lett a felújítás során. A kormányt például cserélni kellett, húszezerért adtak hozzá utángyártottat, egy eredeti emblémát is több tízezerért kínálnak. Igaz, akadt olyan elem, amit másik, egyetlen láda sörét megvásárolt Trabantból épített át.. A legtöbb utánjárást ugyanis az alkatrészek beszerzése igényelte. Egyre nehezebb hozzájutni, ami bizony felveri az árakat, különösen a gyári darabokét. Így aztán, amikor elárulta, mennyibe került, amire sikerült Zitát gyári új állapotba hozni, megállt a toll a kezemben. Ne találgassanak, sokkal több...

 

Az újjászületés a teljes szétszereléssel kezdődött.

- Nem gondoltam volna, hogy ennyi alkatrészből áll - neveti el magát Jakab Dávid. - Leszedtem az összes duroplaszt lemezt a karosszériáról, és minden fém alkatrészt homokfúvással megtisztítottam. Az elrozsdásodott részeket kihegesztettem, amit alvázkezelés követett, majd az aljára pedig 16 kiló rücsit, műanyagos bevonatot dolgoztam rá. Színre fújtam, utána visszakerültek burkolatok és újabb festés, polírozás következett - sorolta.

A motor-váltó rendbetételében nemessándorházai barátja Gáspár Péter segédkezett. Szerencsére a motor a benzincsap kitisztítás után pöccre indult, de a szabadonfutót cserélni kellett, ahogy a bolygómű kis fogaskerekeit és a tengelyét is. A lengőkarokba új szilentek kerültek, a fékek a szabályozás és az utángyártott fékcsövek beszerelése után váltak tökéletesé. A felújítás fél éve után az eredmény magáért beszél: mintha most gördült volna ki a gyárból.

Bár az autó kezelési utasításában az olvasható, hogy „A Trabant útfekvése kitűnő és gyorsulása kifogástalan. Ez azonban ne csábítson könnyelműségre." A 26 lóerős kétütemű motor hajtotta kis autó paraméterei inkább a szolid komfortot biztosító helyváltoztatásra elegendőek. A 80-90 km/órás utazótempó mellett a fogyasztása 100 kilométerenként 5-6 liter 1:40-es keverék benzinből még jónak mondható. Ezt megtapasztalhatta Jakab Dávid, aki barátaival, két másik Trabant társaságában Balaton körüli utazással avatta fel Zitát.

Ezek is érdekelhetik

Hírlevél feliratkozás
Ne maradjon le a zaol.hu legfontosabb híreiről! Adja meg a nevét és az e-mail-címét, és mi naponta elküldjük Önnek a legfontosabb híreinket!