Lóerő

2016.02.10. 21:03

Négy-évszakos abroncs vagy téli-nyári gumicsere? (x)

Számos vita folyik arról, hogy érdemes-e a nyári gumi cseréje.

Sok autótulajdonos szerint, ha 10-20 évvel ezelőtt jó volt a gumicsere nélküli közlekedés, akkor miért most kellene áttérni arra, hogy télen és nyáron is cseréljük az autógumit. Szerintük túl nagy befektetés, ha két szett autógumival rendelkezünk, elég ha akkor cseréljük a gumit, amikor az már elkopott. A másik oldal szerint a másik szett gumiért kiadott pénz hamar visszatérül, hiszen autónk kevesebb üzemanyagot fogyaszt, ha a megfelelő, az évszak viszonyaihoz illeszkedő gumi van a kocsin. Ugyanis a téli gumi nyáron való használatakor a gumik gyorsabban elkopnak és üzemanyagból is többet fogyaszt az autó, ha a téli gumi marad a keréken. Sok összefüggés van, nézzük, mik a legnagyobb különbség a régi négy-évszakos gumi és a téli-nyári gumicsere között.

A négy-évszakos gumiabroncs

Sokan azt gondolják, hogy a négy-évszakos abroncsok tartalmazzák azokat a tulajdonságokat, amelyek a téli és a nyári gumi alkotóelemei is, ezáltal úgy gondolják, hogy felesleges a két évszakban cserélni a gumikat. Ez nem teljesen így van. A gumik legnagyobb eltérése a mintázatban rejlik. A négy-évszakos gumi mintázatán megjelennek a téli és a nyári gumik mintázatai is, ugyanúgy megtalálhatóak a téli gumi jellegzetes lamellái, mint a nyári gumi mintái. A mintablokkok biztosítják a nyári útviszonyok közötti téli abroncsoknál jobb tapadást. Ezeknek a gumiknak lágyabb az anyagkeveréke, mint a nyári gumi összetevőjénél, ezért hidegebb időben sem válnak rideggé. Ugyanakkor, a tesztelések azt mutatják ki, hogy a kimondottan téli útviszonyoknál nem nyújt elég biztonságot, a teljesítmény elmarad a kifejezetten télre szánt autógumik között. Ezt a mintázat felemásságának tudják be. Tulajdonképpen nem sok ember számára ajánlott a négy-évszakos gumi használata, hiszen talán a téli időszak az, amikor a legtöbbet autóba ülünk. Azoknak tudjuk ajánlani a négy-évszakos gumit, akik télen kevesebbet, vagy szinte egyáltalán nem használják a személygépkocsijukat, illetve nem indulnak nagyobb utakra. Ugyanakkor, ha télen is autóba ülünk, váltsunk mindenképp téli gumira, hogy elkerüljük a baleseteket!

Téli kontra nyári gumi

Ahogy a gumiwebshop.hu oldalán már említettük, más anyagot tartalmaz a téli és a nyári gumi. Ennek a gumikeveréknek a tapadását a hőmérséklet is befolyásolja. A téli és a nyári gumik bordázata is más. A nyári abroncsot úgy tervezték, hogy a +7 fokos hőmérsékleten nyújtson optimális teljesítményt. Hidegebb időben a nyári gumi anyaga – egy bizonyos adalékanyag hiányában – rideggé válik és a kevésbé fog tapadni az aszfaltra, amely miatt könnyebben kicsúszhat az autó. Ezért fejlesztették ki a téli gumit, amely megfelel a +7 fok alatti hőmérsékleten. A téli gumi megőrzi a lágyságot, mintázata miatt pedig kellőképpen tapad a téli havas környezetben is.

Ennek alapján sokan gondolják, hogy elég a téli gumi használata mind a négy évszakban. De sajnos ez sem bizonyul a legjobb és a legbiztonságosabb megoldásnak. A nyári körülmények között ugyanis a téli gumi túl lágynak bizonyul, ami miatt jobban kopik és sokkal hamarabb megy tönkre, mintha csak télen használnánk. A gumi bordázata sem felel meg teljesen a nyári útviszonyoknak, hiszen a tagolt mintázat kevesebb tapadást biztosít. A szakemberek azt javasolják, hogy hosszabb távon mindenképpen az a leggazdaságosabb, ha beszerzünk egy nyári és egy téli gumiszettet is. A Gumiwebshop például a Hankook nyárigumi szettet ajánlja.

Utazzon Ön is biztonságban, használjon Ön is az évszaknak megfelelő abroncsot!

Ezek is érdekelhetik

Hírlevél feliratkozás
Ne maradjon le a zaol.hu legfontosabb híreiről! Adja meg a nevét és az e-mail-címét, és mi naponta elküldjük Önnek a legfontosabb híreinket!