Lóerő

2016.08.18. 16:22

Pannónia, luxus kivitelben - Szokatlan a mérete, gyorsításnál kissé jobbra, fékezésnél balra húz

Zalaegerszeg - Oldalkocsival motorozni nem azt jelenti, hogy egy kerékkel több van, mert az egészen más életérzés. Különösen, ha vadonatújnak tetsző luxus Pannónia nyergébe pattanhat a veteránok rajongója.

Arany Gábor

Az oldtimerek hagyományos zalaegerszegi találkozójára a Makó mellőli Kiszomborról érkezett Martonosi Imre, akit a veterán vasak iránti szenvedély évekkel ezelőtt ragadta el. Több kétkerekű fordult meg a kezei között, kedvencét, gyerekkori álmát, a Pannónia 250 TLB de luxe-ot, azaz teleszkópos, lengővillás, burkolt kivitelű, Duna-oldalkocsis motorkerékpárt 2005-ben tudta megszerezni.

A Duna-oldalkocsis Pannónia TLB-vel Martonosi Imre. (Fotó: Arany Gábor)

- Javításra szorult, de nem volt hiányos, és sikerült a gyári állapotra hozni - mutatta be a 150 kilométeres túra utáni pihenőre tolt „szoknyás szépséget”.

A kart az oldalkocsi terhelésétől függően kell beállítani (Fotó: Arany Gábor)

Az 1:25-ös keveréket igénylő, 247 köbcentis kétütemű motor 14 lóerőt ad le, és a prospektus szerint szólóban se ment többet 110 km/óránál. A TLB-t egyébként 1960 nyarától 1962 végéig gyártották, 10 ezernél kicsit több készült, exportra is vitték, az NDK-ba.

Az utas mögött van csomagtartó is (Fotó: Arany Gábor)

– Fiatalon IZS-motoron tanultam oldalkocsizni, az első utam az árokba vezetett - idézte fel Martonosi Imre.

A három kerékkel ugyanis nem könnyebb a vezető helyzete, sőt. Kanyarodáskor döntés helyett ezt a járművet kormányozni kell, szinte körzőként fordul jobbra. Szokatlan a mérete, gyorsításnál kissé jobbra, fékezésnél balra húz, s mindig figyelni kell az erők hatására változó súlypontra is.

„Szoknya” burkolta a hátsó kereket (Fotó: Arany Gábor)

Kesztyűtartó a benzintankban (Fotó: Arany Gábor)

- Ezért szeretem, ha velem tart a feleségem, mert ha súly van az oldalkocsiban, sokkal könnyebben vezethető - magyarázta a nyugdíjas fejlesztő mérnök, akit fia, Péter is elkísért. Hoztak ugyanis egy 52 éves, teljesen felújított Wartburg 1000-est, azt is bemutatjuk hamarosan.

Ezek is érdekelhetik

Hírlevél feliratkozás
Ne maradjon le a zaol.hu legfontosabb híreiről! Adja meg a nevét és az e-mail-címét, és mi naponta elküldjük Önnek a legfontosabb híreinket!