Lóerő

2015.07.30. 12:20

Prímán pöfög a piros Porsche - Hónapokig tartott az 54 éves traktor felújítása, de megérte

Galambok – Csak a szőlőjébe akart venni egy kistraktort, de egy értékes matuzsálemre bukkant. Barátaival felújította a gépet, amely gyönyörű lett – olyannyira, hogy a szőlőben már sajnálja is használni. A márkája pedig: Porsche. És piros.

Horváth B. Attila

Egészen pontosan Porsche 219 Standard Star a csinos kis piroska típusa, mely a felújításban segédkező gépszerelő szakember szerint még bizonyosan a II. világháborúból maradt harckocsik beolvasztásából származó vasból készült. Ugyanis a régi festék lecsiszolása embert próbáló munkának bizonyult, annyira kemény volt a felület.

– Igazából már gyerekkoromban bámultam a traktorokat, meg volt játékom is ilyen, de ennyi, egyáltalán nem úgy nőttem fel, hogy egyszer lesz majd nagy gépem is – bocsátotta előre Varga Attila. – Ám van egy szőlőbirtokom, amit meg kellett volna géppel dolgozni és bár sokan megígérték, hogy jönnek, segítenek, de végül senki sem ért oda. Bepörögtem és eldöntöttem, hogy veszek egy kistraktort magamnak, s akkor biztosan el lesz végezve a munka. Zalaújlakon bukkantam erre a csodára, amit 1961-ben gyártottak. Elég rossz állapotban találtam rá, horpadt volt a sárvédő lemez, a motorház teteje, tönkrementek a főtengelycsapágyak. Mivel sem gyári, sem bontott csapágyakat nem kaptunk hozzá, újakat kellett öntetni. Sok munka volt rajta... A felújítást közösen végeztük Nagy Zsolttal és Németh Szabolccsal, továbbá a nők is segítettek, különösen a régi festés lecsiszolásában. Na, az embertelen munka volt, sarokcsiszolóval feküdtünk neki, nem is akármilyennel, mégsem jött a festék. Volt, hogy azt mondtam, hagyjuk a francba... Sokba került, körülbelül egymillió forintom van benne. Ám én így is azt mondom, hogy megérte.

Varga Attila elmondta: egyedül a sebességváltóműhöz nem kellett hozzányúlni, az hibátlanul működött. Javítaniuk kellett a két hengeres, 30 lovas, léghűtéses dízelmotort is, mely hagyományos olajtükrös légszűrőn keresztül szívja az oxigént. A kormány még nem szervós, de a vékony abroncsok miatt könnyű kormányozni a traktort. A tengelykapcsoló viszont olajrásegítéses, így az is egyszerűen kezelhető. A munkagépek hordozásához szükséges felfüggesztéssel rendelkezik, illetve a hasa alá is lehet munkagépet szerelni, a gép orrán található kardánkihajtással pedig vízszivattyú is működtethető.

– A maga korában ez nagyon modern gépnek számított – jelentette ki a büszke tulajdonos.

Azt, hogy valóban jól sikerült a felújítás, bizonyítja, hogy a Porsche idén a csáfordi veterángép találkozón különdíjat kapott. Ha pedig megnézik a képeket, önök is láthatják...

Fotó: Gergely Szilárd

Ezek is érdekelhetik

Hírlevél feliratkozás
Ne maradjon le a zaol.hu legfontosabb híreiről! Adja meg a nevét és az e-mail-címét, és mi naponta elküldjük Önnek a legfontosabb híreinket!