Sikerült a Pumával az első ugrás az intelligens járművek versenyén

2017. május 05., 07:30 szerző: Arany Gábor
komment
Sok gépjárművezetőnek többéves gyakorlat mellett is kihívás, hogy hátramenetben parkoljon le járművével. Ha ezt még azzal is bonyolítjuk, hogy utánfutóra tolasson rá, igazán megnehezítjük a feladatot.
hirdetes_kapcsolo: 1
data['nincs_banner']: 0
G->reklam_mentes: 0

Ma már nem tartozik a fantázia világába, hogy ezt a gépkocsi magától hajtsa végre. Pontosabban, nem saját magától, hanem a programozóinak az akaratából. Évek óta megrendezik a Budapesti Műszaki és Gazdaságtudományi Egyetemen az intelligens járművek RobonAUT nevű versenyt, amelyen az idén a Különben dühbe gurulunk nevet választó csapat is indult. A soproni Szabó Péter mellett a zalaegerszegi Juhász Ádám és Ledneczki Márton alkotta teamből utóbbit kértük meg a beszámolóra.

Ledneczki Márton, Juhász Ádám, Szabó Péter

- Boltban vásárolható rádió távirányítású autó képezte az alapot - kezdte a Budapesti Műszaki és Gazdaságtudományi Egyetem Villamosmérnöki és Informatikai Karán tanuló 24 éves fiatalember. - A valósághoz minél jobban közelítő külsőre törekedtünk. Mi a klasszikus Bud Spencer film jelképévé vált homokfutó autó stílusában építettük át, ez olyan jól sikerült, hogy külön elismerést vívtunk ki vele - árulta el.

A Puma önállóan járta végig a pályát. Gyalogost, útra leszállt drónt ismert fel...

Tegyük hozzá, nem ez volt a lényeg. A versenyben háromfős csapatok vehettek részt önállóan épített és működő (autonóm) robotjárművekkel, azaz átalakított modellautókkal. Minden csapat ugyanolyan 1:10-es méretarányú, összkerékhajtású járművet kapott az induláshoz. Az átalakítás nem érinthette a motort, a többi egységnél azonban szabad kezet kaptak a csapatok. A hardveres részben erős Szabó Péter tervezte a motor vezérlőegységét, a munka szoftveres támogatását, a csapat koordinálását Ledneczki Márton vállalta magára.

...libikókán hajtott át és vontatott
Fotó: Zolnai László

Az egyetem aulájában megtartott versenyen a pályát szigetelő szalagokkal jelölték fel. Ez képezte az úttestet, ezt kellett önállóan követni a járműveknek és teljesíteni az ügyességi feladatokat. Például libikókára felhajtani, azon oda-vissza járni és átbillenteni kétszer, utána körforgalomban körbemenni, majd párhuzamos parkolással utánfutóhoz tolatni, összekapcsolódni vele és elvontatni, majd lekapcsolni. Alagúton, pontosabban: forgó hengeren való áthajtás, zebránál a gyalogos felismerése is feladatot adott, de még az úttesten "parkoló", majd az autó odaérkezése után levegőbe emelkedő drón is kihívás elé állította a Puma névre keresztelt önjáró apró buggyt. Ezenkívül a gyorsulási pályán három kört kellett teljesíteni a február közepén tartott versenyen.

- Az indító jel után a járműnek önállóan kellett megoldani a feladatokat. Ehhez ugyanúgy érzékszervekre van szüksége, mint az embernek vagy bármilyen élőlénynek - magyarázta Ledneczki Márton. - Az autóba több szenzort építettünk, ezért képes volt mérni a sebességét, szögelfordulását, gyorsulását, körülötte a távolságot, érzékelte az úttesten a vonalat, és azt is kiszámolta, hogy azzal milyen szöget zár be. Ezzel tudta koordinálni a mozgását haladás közben. A szenzorokból érkező jeleket dolgozta fel a szoftver és vezérelte kormányművet, a motort, így gurult végig a pályán. Például érzékelte, hogy két fal közé ért, majd amikor az egyik oldalon megszűnt, aztán újra megjelent, akkor kellett hátrafelé betolatnia a parkolóba. Utána innen elindult és az utánfutó telephelynél leakasztotta a vontatmányt. Az egyes akadályokat különböző mintázatok jelezték előre, ezt is fel kellett ismerni és ez alapján végrehajtani az adott feladatot. A legfontosabb az infraszenzoros vonalérzékelő volt, a többség ebből egyet alkalmazott, mi viszont kettőt készítettünk és építettünk be. Ezzel pontosan meg tudtuk határozni, milyen helyzetben van az autónk. Ennek legyártásában döntő része volt a hardverben erős Szabó Péternek, aki a burkolat kialakításából is kivette részét, elnyerve sokak tetszését. A jármű mechanikai átalakításai, a szenzorok elhelyezése Juhász Ádámot dicsérték, aki a szabályozó algoritmusokat is megírta a Pumára. A projekt szervezési támogatását Ledneczki Márton vállalta magára és egyebek mellett diagnosztikai szoftvert is készített, amivel a fejlesztés során tesztelni és módosítani lehetett a Puma viselkedését. A felkészítés színvonalát jelzi, hogy a Különben dühbe gurulunk a junior, azaz kezdő kategóriában a harmadik helyet szerezte meg, míg az abszolút versenyben tizenkét indulóból az ötödik helyen végzett.

Arany Gábor

2017. május 05., 07:30 szerző: Arany Gábor

Hozzászólások

Részletes műsor

loader image

Műsorok betöltése...