SzakembAIRek a léghajtású járgányok tizedik versenyén

2017. május 05., 08:30 szerző: Arany Gábor
komment
Sziszegve száguldó szerkezetek szemléjét tartják a tizedik alkalommal ezen a hétvégén Egerben. A léghajtásos autók, másként pneumobilok versenyébe immár negyedszer neveztek be zalai egyetemisták.
hirdetes_kapcsolo: 1
data['nincs_banner']: 0
G->reklam_mentes: 0

A diákok építette, sűrített levegő hajtású járművek megmérettetése az Aventics Hungary Kft. kezdeményezésére jött létre 2008-ban. Az alap a cég által gyártott, sűrített levegőt használó, alternáló mozgásra képes munkahenger. Ez adja a motort a könnyűszerkezetes járművekhez, amelyekben meghatározóak még a kerékpáralkatrészek. A fejlődést mutatja, hogy az első verseny leggyorsabbja 25 km/óra sebességet ért el, a legnagyobb megtett távolság 7 117 méter volt. A tavalyi versenyen a leggyorsabb jármű már 51,07 km/órát ért el, s közel 13 ezer métert tett meg. Idén a május 4-6-án Egerben, az Érsekkertben megrendezendő versenyen hét ország, 17 felsőoktatási intézményének 52 csapata méreti meg magát, köztük a Pannon Egyetem Mechatronikai Képzési és Kutatási Intézet zalaegerszegi hallgatói, akik a SzakembAIRek névre keresztelt csapattal neveztek.

A kormánynál: Czeili Bálint, hátul: Nagy Krisztián, Szemenyei Ákos, Neuhold Ádám

Az előkészületi szakaszban a korábbinál összetettebb feladat várt a nevezőkre: időtervet, költségvetést, komplett projekt leírást kellett tartalmaznia a beadott pályázatoknak, amit a verseny második napján be is mutatnak majd a négyfős csapatok. Az első rostán már átestek a járművek: januárban ellenőrizte a szakmai zsűri a műszaki dokumentációt, a tizedik versenyen ugyanis csak azok a gépek állhatnak majd rajtvonalhoz, amelyek megfeleltek a szigorú elvárásoknak. Egyebek mellett behatárolták a külső méretet, a jármű, és a vezető magasságát is a stabilitás miatt. Ezenkívül ellenőrzik a borulékonyságot, emellett a jármű szerkezeti elemeinek megfelelően kell védeni a vezetőt, baleset, borulás esetén is. A manőverezhetőség érdekében a fordulókör sugara sem lehet négy méternél nagyobb, hogy csak néhányat említsünk az 58 oldalas versenykiírásból.

Az idei megméretésre a Neuhold Ádám, Czeili Bálint, Nagy Krisztián, Szemenyei Ákos és Czinki András alkotta zalaegerszegi csapat készítette el az alumínium vázszerkezetű járművet, és mutatta be a napokban. Mint az ismertetésükből kitűnt, az eddigi megoldásokból lényegében csak a három kereket vették át. A Forma 1-es autókhoz illő több lengőkaros első futómű és a fogasléces kormánymű könnyen irányíthatóvá teszi a hátsókerék hajtású pneumobilt. Az idei, hagyományosan zalaegerszegi és környékbeli cégek támogatásának köszönhetően megszületett modellbe csak egyetlen sűrített levegős munkahengert építettek be, ami súlymegtakarítást jelent az előző két-, illetve háromhengeres változatokhoz képest. Az alternáló erőt a korábban alkalmazott forgattyús megoldások helyett fogasléces-fogaskerekes, két irányban szabadonfutós hajtóművel alakítják át forgómozgássá. A 100 milliméter átmérőjű pneumatikus munkahenger 320 Nm nyomatékot ad le a hajtómű kilépő forgótengelyén, ezt az erőt lánc továbbítja a hátsó kerékhez. A fordulatszám növelését két darab, sorba kapcsolt háromfokozatú, tehát összesen kilenc sebességet adó kerékpár agyváltóra bízták. A munkahengerben a levegő áramlását, azaz a meghajtás vezérlését mikroszámítógép felügyeli.

S milyen kihívás vár a zalaegerszegi SzakembAIRek-re? Nos, a gyorsulási versenyen 220 métert kell megtenniük a járművel, emellett legalább 15 km/órás tempóval teljesítendő 700-1100 méter hosszúságú ügyességi pálya vár rájuk. Az energiát ehhez 10 liter 200 bar nyomású levegő biztosítja. Pár nap múlva kiderül, mennyire bírják szuflával.

Arany Gábor

2017. május 05., 08:30 szerző: Arany Gábor

Hozzászólások

Részletes műsor

loader image

Műsorok betöltése...