Lóerő

2017.01.14. 09:27

Tippek Kiss Norberttől a téli autós üzemhez I.- Fokozottabb ellenőrzés szükséges, és körültekintőbb elindulás

A szombathelyi kétszeres Európa-bajnok kamionversenyző a mínuszokban is komoly távokat tesz meg az országban, hiába van holtszezon a bajnokságban, rengeteg intézni valója van azért, hogy minél felkészültebben indulhasson majd neki a 2017-es idénynek.

Vámosi Péter

Norbi a versenypályán valóban az élen harcol, de közúton abszolút a higgadt, balesetmentes vezetés híve, így megkérdeztük őt, hogy a mostani, különösen nagy hidegben mire érdemes szerinte extra figyelmet fordítani, és hogyan induljunk egyáltalán el.

Fokozottabban ellenőrizzük az autónkat!

Nagy havazás után, pláne ha az út fagyott, legyen hóláncunk amit a hajtott kerékre rakjunk fel. Érdemes a felszerelését egyszer, legalább otthon, még jó időben is kipróbálni, hogy ne valami drámaibb időjárási körülmény alatt ismerkedjünk meg a használati útmutatójával. Másrészt el is rendelhetik a kötelező használatát. Ausztriába például el se induljunk hólánc nélkül, mert kötelező.

Cseréljünk ablaktörlő lapátokat! Ha már csíkoz, vagy nagyobb felületeket hagy ki, egyből csere, amúgy is illene évente. A bejegesedet ablakot tényleg ne az ablaktörlővel próbáljuk meg letisztítani, erre van a jégkaparó/jégoldó kombináció plusz az ablakfűtés. Kis kiszerelésű jégoldó jó akkor is, ha nem tudjuk kinyitni a zárat, mert az befagyott. Az ajtók gumitömítéseit pedig kezeljük szilikonos ápolóval, így az sem fagyhat be.

Nem viccből van külön téli és nyári ablakmosó folyadék sem, ebből sem árt, ha van nálunk tartalék. Annál kellemetlenebb meg tényleg nincs, ha beragadtunk mondjuk egy busz vagy kamion mögé, és épp elfogy, és emiatt nem látunk ki. A hűtőfolyadék cseréje szintén 2 évente esedékes. Mindamellett hogy a szintje megfelelő legyen, ügyeljünk a megfelelően beállított fagyáspontra. Ezt műszerrel a legtöbb szervizben akár ingyenesen is megmérik. Csere esetén pedig csakis gyárit, nem éri meg kockáztatni olcsóbb folyadékkal, károsíthatja a motort.

Nézessük át a hűtő-fűtő rendszert is, pláne hosszabb távon, kell a komfortérzethez, illetve hogy folyamatosan tudjunk koncentrálni. Télen amúgy is általában nő mindenkinek a reakcióideje. Épp emiatt, ha a pollenszűrő telítődött, cseréljük egyből.

Az akkumulátort se felejtsük el, tisztítsuk meg a sarukat, nézzük meg, hogy rendben van-e a teljesítmény. Ugyanez vonatkozik a gyújtógyertyákra, illetve a kábeleikre. Télen különösen bosszantó, ha nem indul az autó.

A megfelelő világítás télen-nyáron fontos, ráadásul a KRESZ szerint is kötelező lenne végigpróbálni minden fényszórót, jelzőfényt, stb. indulás előtt. Télen korábban sötétedik, rosszabbak a látási viszonyok, lehet köd, szmog, így még fontosabb hogy minden működjön, és tiszta legyen. A bemattult lámpabúrát is érdemes polírozni, de filléres megoldás, ha mindezt fogkrémmel, fogkefével, tiszta vízzel és tiszta ronggyal magunk végezzük.

Fotó: Tajthi Andrea

Indítás a hidegben

Szinte mindenki rosszul tudja, hogy télen miképp érdemes elindulni az autójával, vagy ha tudja is, lehet hogy egyszerű kényelemből, vagy rosszul rögzült rutinlépések sorozata miatt indul el úgy, ahogy. Ezt a fontos témakört is körbejártuk Norbival.

"Különösen fontos az, hogy az indítás a lehető legrövidebb legyen tehát ne "köszörüljünk", hiszen ez az a fázis, amikor leginkább kopnak az alkatrészek a motorban, amíg üzemmeleg nem lesz a motor. Ilyen hidegben az olajnyomás is később indul be, és ezt nem szabad gyorsítani azzal, hogy lépkedünk üresben a gázpedálon. Gondoljunk csak bele, hogy mit okoz az, hogy viszonylag már magas fordulatszámon pörög egy motor, az olajnyomás pedig nem működik még megfelelően. Ilyenkor a hideg hirtelen találkozik a meleggel, és emiatt kondenzvíz keletkezik. Ennek a találkozása az olajjal pedig rontja az égést, korróziót okoz, stb. Az olaj is előbb elhasználódik, olyannyira, hogy akár hosszútávon a felére is csökkenti az olajcserénk periódusát, és ez igaz a dízelmotoroknál is. A javaslatom, hogy a sikeres indítás után benzin üzemű autónál fél perc után induljunk csak el, kerüljük a nagy gázadást, és 2-3000-es fordulaton tartsuk a motort.

Az álló helyzetes melegítésnek nincs értelme, lassabban melegszik csak, és több káros kondenzvizet termelünk, és így jobban szennyezzük a környezetet is. Dízelmotor esetén annyi a változás, hogy ott 1-2 percig ne lépjünk a gázra, utána induljunk csak el. Az se jó egyébként, ha túl alacsony fordulatszámon tartjuk a motort, nem tesz jót a csapágyaknak, és a kenés sem tökéletes ilyenkor. Gazdaságos az ötödikben 40-nel közlekedés, de nem ilyen időjárási körülmények között! Amennyiben csak 1-2 kilométernyire megyünk ilyen időben, akkor meg még az üzemmeleg állapotot se érjük el, (ahhoz kellene kb. 30 perc), ha utána meg leállítjuk, kezdődik minden majd elölről."

Ezek is érdekelhetik

Hírlevél feliratkozás
Ne maradjon le a zaol.hu legfontosabb híreiről! Adja meg a nevét és az e-mail-címét, és mi naponta elküldjük Önnek a legfontosabb híreinket!