Lóerő

2016.07.07. 08:45

Traktor is, meg nem is - Sokat és még annál is többet tud az MB-Trac

Borsfa - Első ránézésre furcsa jószág a Mercedes Benz Trac, magyar embernek az Unimog jut eszébe róla, csak éppen böhöm nagy traktorkerekekkel.

Horváth-Balogh Attila

És nem is téved sokat: a szokatlan kinézetű monstrum egyszerre alkalmas kommunális és mezőgazdasági munkavégzésre.

Fotók: Gergely Szilárd

- A gép 1977-ben készült, 80 lóerős - hallottuk tulajdonosától, a barlahidai Horváth Pétertől, akivel a borsfai Dutra-találkozón beszélgettünk. - Most sószóró van rajta, amihez elvileg jár egy tolólap is az orrán, de azt most nem raktam fel. Egyébként rengeteg munkaeszköz hordozására alkalmas, felszerelhetünk rá kaszát, útseprőt, ekét, kultivátort, permetezőt, tényleg bármit, még kútfúrót is. Németországban nagyon népszerű, ott nem csak a közútkezelők használják, hanem a mezőgazdasági vállalkozások is. Hazánkban 1977-től, az 1300-as típussal kezdődött el az MB-Trac erőgépek megjelenése. Nagyobb darabszámban a későbbi években inkább a traktorcsalád legfelső típusa, az 1500-as került be hozzánk, főleg az IKR és a KITE termelési rendszerek segítségével. Az előre és hátra is egyaránt dolgozó traktor látható volt különböző bemutatókon cukorrépa-betakarító-, permetezőadapterrel, függesztett silózóval is. Az én gépem 4 országúti és 4 terepes sebességfokozattal rendelkezik. Négyhengeres motor duruzsol benne és olyan 45-50 kilométeres óránkénti haladásra képes.

A férfi (aki nem mellesleg a barlahidai mezőgazdasági géptalálkozó egyik szervezője) arról is mesélt, hogyan került hozzá a gép. Mint elmondta, hótolásra szerződtek, s amikor Ausztriában, egy kereskedésben meglátta az MB Trac-et, rögtön tudta: ez a gép kell neki. Állítólag korábban egy kisvárosban dolgozott útkarbantartó gépként, de nyertek pályázati pénzt egy újra, s a piros csodát lecserélték.

- Hála Istennek, mert így legalább hozzám került, nagyon szeretek vele dolgozni, jó gép - jelentette ki.

S hogy miért is? A büszke tulaj egy szuszra sorolja: rugózott mellső híd, elöl-hátul tárcsafék, differenciálzár, amivel mind a négy kerék lezárható, így egyszerre képesek hajtani, s az összkerékhajtáshoz képest rendkívül fordulékony. Továbbá elég nagy a hasmagasság, így terepjáró képessége kiváló. Fülkéje tágas, különlegessége, hogy teljesen nyitottá tehető, hiszen a szélvédő előre nyitható, a hátsó ablak pedig lehúzható. Nagy hőségben ez a klíma, ami igen kellemes tud lenni - csak a legyekkel kell vigyázni.

Ezek is érdekelhetik

Hírlevél feliratkozás
Ne maradjon le a zaol.hu legfontosabb híreiről! Adja meg a nevét és az e-mail-címét, és mi naponta elküldjük Önnek a legfontosabb híreinket!