Két keréken bejárta Európát

2017. június 18., 11:00 szerző: Benedek Bálint
komment
A 42 éves nagykanizsai Kuzler Béla 40 kilogramm súlyfeleslegtől szabadult meg, mióta nyeregbe pattant. Ehhez persze két keréken be kellett járnia szinte egész Európát.
hirdetes_kapcsolo: 1
data['nincs_banner']: 0
G->reklam_mentes: 0

- Fiatalként, tizenkét éven keresztül szertornáztam, aztán a munka miatt elmaradtak az edzések, a kilók pedig szép lassan felkúsztak - mesélte az eladóként dolgozó Kuzler Béla. - Négy évvel ezelőtt, a barátaim invitálására nyáron körbetekertem a Balatont, pedig szkeptikusan álltam a kihívás elé: el sem tudtam képzelni magamról, hogy teljesítem a távot.

A túra a végtelen szabadság érzését nyújtotta és lendületet adott a folytatáshoz. A férfi vett egy túrázásra és országúti tekerésre is alkalmas trekking biciklit, amellyel a város környékén falta a kilométereket. A kezdéskor 170 centiméteres magasságához 106 kilót nyomott, ám az aktív mozgásnak és az egészséges életmódnak hála folyamatosan veszített súlyából. Ráadásul örömet jelentett számára a kerékpározás, s az élmények folytatásra sarkallták.

- Országúti bringára váltottam, amelynek nyergében újabb impulzusok értek, s a hosszabb távú túrák sem jelentettek gyötrelmet - tette hozzá. - A világhálón találtam rá a BRM (Brevet Randonneurs Mondiaux) mozgalomra, mely 2011 óta elérhető az országban. Alapjában ez egy kerékpáros teljesítménytúra-sorozat, amelyen a legrövidebb táv 200, a leghosszabb pedig 600 kilométer. Ezek nem versenyek, csak kihívások, amiket az országon belül lehet teljesíteni.


Diadalmas pillanat: Kuzler Béla a párizsi Eiffel-torony tövében

Béla a próbák során egy év alatt 40 kilogrammtól szabadult meg, s azóta is tartja a 66 kilós versenysúlyát. Úgy érezte, a nagyszabású kihívások teljesítéséhez több kell, ezért edzőt keresett. Blazsó Márton mountain bike magyar bajnokkal kezdett el dolgozni, aki a mai napig segíti.

- Tetszett, hogy olyan messze juthatok el a saját erőmből, ahová mások nem - fogalmazott Kuzler Béla. - Nincsenek határok, se térben se időben, akár éjszaka is az utakat róhatom. Kilépve a komfortzónámból megtapasztalhatom az egyéni képességeim határait, sőt még az önismeret terén is tanulhatok.

Ahogy emelte a tétet, hosszabb túrákra is vállalkozott. Veszprémből indult például az az 1400 kilométer, amelynek teljesítésére 110 óra limitidőt szabtak, s ezt Kuzler 90 óra alatt letudta. A résztvevők Győr, Esztergom, Hollókő, Hortobágy, Mohács, Villány, Pécs és Kaposvár érintésével tértek vissza a kiindulási pontjukra.

- Ekkor már bátrabban neveztem a világ legnagyobb és legnépszerűbb teljesítménytúrájára a Párizs-Brest-Párizs 1200 kilométeres kihívására - mesélte. - A kalandot négyévente tartják és a hat-ezer induló különféle kétkerekű járgányokkal (elliptigo, rekumbens, váltó nélküli és összecsukható kerékpár) vág neki a távnak. A franciák minden résztvevőt úgy kezelnek, mintha rocksztárok lennének. Két éve a 90 óra szintidőn belül, 69 óra alatt teljesítettem, de az élmény sokkal meghatározóbb volt, mint az eredmény.

Tavaly talált rá a transzkontinentális versenyre, ami elég nagy vállalásnak bizonyult, hiszen Belgiumból kellett Törökországba tekernie.

- Támogatás nélkül, saját tervezésű útvonalon, egyedi navigációval, viszont négy ellenőrző pontot érintve kellett átszelni Európát - mondta Kuzler Béla. - Franciaországban, Svájcban, Olaszországban, végül pedig a montenegrói Durmitor Nemzeti Parkban regisztráltam. Bejártam a környező hegyeket, amelyeken a nyugalom valósággal körülölelt. Persze számos nehézséggel is meg kellett küzdeni. Általában ott aludtam, ahol az álom utolért: temető szomszédságában, kukoricásban, almáskertben, pálmaligetben, buszmegállóban... Naponta legalább ötször éltem át holtpontot, de a csodálatos táj és a szeretteim támogatása erőt adott. Menet közben akadt még egy nehézség: részleges bokaszalag-szakadást szenvedtem, amit erős ragasztószalaggal, saját kezűleg próbáltam sínbe tenni. Az extra megpróbáltatások mellett a határaimat feszegetve, 3800 kilométer megtétele után 13 nap 21 óra 29 perc alatt a 38. helyen értem be a törökországi célba.

És a kerekes nem érte be ennyivel. Legutóbb a Giro d'Italia olasz kerékpáros körverseny leggyilkosabb szakaszán, a Stelvio-hágón rendezett viadalon indult. A nyomvonal 48 számozott hajtűkanyarral emelkedik a hágóig, amelyek közül több igazi kihívást jelent. A bringaünnepre háromezren neveztek, Kuzler ezúttal a legrövidebb, 60 kilométeres etapon indult, amit 1 óra 47 perc alatt tett meg. A viadal nehézségét a tartós emelkedők adják, amelyek átlagban nyolc százalékosak, de egy helyütt 14 százalékoson kell minél gyorsabban feltekerni.

Úgy tűnik, a férfi szervezete állja az extra terhelést, hiszen ma indul a horvátországi Hard CRO elnevezésű, 1400 kilométeres, egész országot bejáró versenyre.

Benedek Bálint

2017. június 18., 11:00 szerző: Benedek Bálint

Hozzászólások

Részletes műsor

loader image

Műsorok betöltése...