Egerszeg is felkerül a térképre: a város is bekapcsolódik a Tour de Hongrie-ba

2017. június 25., 07:30 szerző: Kerkai Attila
komment
Érdekes története van a magyarországi kerékpáros körversenynek, a Tour de Hongrie-nak, mert noha már 1925-ben megrendezték az elsőt, napjainkig mindössze 37 győztest avattak, hiszen akadtak a viadal történetében kisebb és nagyobb szünetek. A 2017-es verseny jövő heti programjába Zala megye két városa is csatlakozik: Keszthely után ráadásul Zalaegerszeg először fogadhatja a kerekeseket.
hirdetes_kapcsolo: 1
data['nincs_banner']: 0
G->reklam_mentes: 0

Nyolcéves szünetet követően 2015-ben szervezték meg újra a Tour de Hongrie-t, s akkor Keszthely volt az első szakasz befutója, ahogy 2016-ban szintén. Az idei év annyiban különleges lesz zalai szempontból, hogy a megyénk két városát összeköti az 1. szakasz, hiszen a mezőny szerdán Keszthelyről indul és Zalaegerszegen ér célba.


Ahogy a nagy versenyeken: sok néző a pálya mellett és mindenki meg szeretné örökíteni a száguldást

 

Ám erről egy kicsit később, hiszen érdemes egy kissé elmerülni a viadal történetében. Jóllehet már 92. évét "tapossa" a Tour de Hongrie, mégis az idei lesz a 38. alkalom, hogy megrendezik. A magyar kerékpáros körversenyt természetesen megelőzte a világ leghíresebb viadala, a Tour de France, amelyet 1908 óta rendeznek meg, s aki csak egy kicsit is konyít a sporthoz, ő is tudja, mit jelent ez. De ne kanyarodjunk el ennyire, maradjunk a Tour de Hongrie-nál. Az első viadal 1925. június 27-én rajtolt el és a három szakaszra bontott útvonal (Budapest-Szombathely, Szombathely-Győr, Győr-Budapest) a Dunántúlon haladt. A budapesti Gellért-szállótól 87 kerekes vágott neki az 510 km-es össztávnak, amit az MTK színeiben Jerzsabek Károly nyerte, aki 22 óra és 10 perc alatt teljesítette elsőként a versenyt. Ezt követően 1937-ig két év kivételével (1928, 1936) minden esztendőben megrendezték a magyarországi körversenyt. Az 1927-es viadal "érte el" először a mai Zala megyét, amikor Nagykanizsa-Pápa szakaszt is rendeztek. Az évek során természetesen a verseny útvonala mindig változott, gyakorlatilag bekapcsolódott az egész ország és a kerékpáripar is fellendült. Az utak mentén százezrek figyelték a mezőny vonulását, éppen úgy, mint a nagy körversenyeken.

„Ez a föld alól kinőtt hadsereg amellett, hogy az ideál végleges megvalósítása érdekében hozta meg vérveszteségekben teljes áldozatait, népszerűsítési munkájával hóna alá nyúlt az évek óta pangó kerékpár-kereskedelemnek és -iparnak, amelyet rövid idő alatt naggyá tett és virágzóvá. 1922-ben pontosan 8200 kerékpárt adtak el a kereskedők. Ekkor kezdődött el az országúti versenyek és pályamítingek reneszánsza. 1924-ben, a nagy lendületek esztendejében ez a szám már duplájára emelkedett: 15 ezer kerékpár jutott új gazdához. És az elmúlt esztendőben, mikor e sportág népszerűsége közvetlenül a labdarúgás popularitása mögé szökkent, 40 ezer kerékpár került Magyarországon eladásra” - számolt be mind-erről a korbabeli Nemzeti Sport (forrás: tdh.hu).

A II. világháború, illetve az azt körülvevő évek itt is közbeszóltak, hiszen 1942 és 1943 után a negyvenes években 1949-ben még megrendezték, hogy aztán 1953-ig ismét szüneteljen a magyar Tour. Ekkor úgy tűnt, hogy újra lendületet vesz a sportág, Nagykanizsa és Keszthely több alkalommal is cél, illetve rajt színhelye volt. Emelkedett a táv is, 1962-ban már 1393 km-t teljesített a mezőny, hogy aztán 1965-ben hosszú időre utoljára rendezzék meg. Egészen pontosan 28 évre eltűnt a magyar sportpalettáról a Tour de Hongrie.


A 2015-ös keszthelyi győztes: Maros Kovac

 

Az újraindulás 1993-ra datálódik, 1998-ig töretlennek tűnt a verseny XX. századi újraéledése, de aztán három év szünet következett ismét, hogy a XXI. század 2001-ben köszöntsön ismét rá a magyar körversenyre. Ebben az időszakban Szlovákiába is átnyúlt a verseny, de 2008 ismét egy olyan évszám, ami sarokpontot jelent a Tour de Hongrie történetében.

Hét évre újra szünetelt, hogy aztán 2015-ben újrainduljon. Amiben nagy szerepe volt a korábbi magyar bajnok Eisenkrammer Károlynak és a szervező Vuelta Sportirodának. A Tour de Hongrie leg-újabb kori történelmében megyénk eddig mindig érintett volt. 2015-ben a Szombathelyről indult 1. szakasz befutója Keszthely volt, ahová a szlovák Maros Kovac ért be elsőként, a viadal végén pedig a luxemburgi Tom Hill örülhetett. 2016-ban újra Keszthely volt az 1. szakasz befutója, ahová ezúttal Fertődről zúgott be a mezőny. Annak is az élén az észt Mihkel Raim, aki aztán később megnyerte a tavalyi Tour de Hongrie-t is.

Arra, hogy a magyar Tour is mindig változik, az idei viadal is jó példa. Szerdán Keszthelyről indul a mezőny, de nem a megszokott Fő térről, hanem a Balaton-parti mólótól. Onnan aztán Alsópáhok, majd Sármellék, Zalavárnál „átkelve” a Kis-Balatonon észak felé vegyék az irányt. Zalacsány, Kisgörbő, Sümeg és Zalaszent-grót felől érkezve Zalaegerszeg a cél, ahol a mezőny a Belső elkerülő úton, majd a Hock János út-Rákóczi út vonalán három kört megtéve érjen a Kazinczy téren felállított célba 151 km után.

Érdekes nap, egyben élmény is lesz, Zalaegerszeg pedig abszolút „újonc” a viadal 92 éves történetében: itt még nem "járt" a Tour de Hongrie.

Az idei versenyen 17 csapat 32 országból vesz részt, 96 versenyzővel. A hat versenynap alatt a mezőny 10 megyét érintve 750 km-t tesz meg. A verseny kedden Szombathelyen a prológgal indul és július 2-án Budapesten, a Kós Károly sétányon felállított célban ér véget.

Kerkai Attila

2017. június 25., 07:30 szerző: Kerkai Attila

Hozzászólások

Részletes műsor

loader image

Műsorok betöltése...