2016.05.31. 16:57
Menetrendváltozás? - Megújulhat a megyeszékhely közlekedése
Zalaegerszeg - Átszállási kényszer, rövid viszonylatok, hosszú várakozás, a város nem utazható át, valamint hiányos a jegy- és bérletkínálat.
Egyebek mellett ezekre a megállapításokra jutottak a Mobilissimus Kft. munkatársai, akik az önkormányzat megbízásából mérték fel a megyeszékhely buszközlekedését. Egyúttal megfogalmazták a megújítást célzó javaslataikat is, amelyek jelentős részben megegyeznek a lakosság által megfogalmazott felvetésekkel. A részleteket nemrég lakossági fórumon mutatták be, de ezen túlmenően is minél nagyobb körrel szeretnék megismertetni az elképzeléseket, hogy vonzóbbá tegyék a buszközlekedést.
Ha az önkormányzat a javaslatokat elfogadja, akkor már az idén lejáró közszolgáltatói szerződést a közlekedési társasággal és az új rend jövő életbe léphetne. (Fotó: Pezzetta Umberto)
Megállapításuk szerint a csökkenő utaslétszám annak is köszönhető, hogy több évtizede kialakított hálózat szolgálja a várost. Ennek áttekinthetősége rossz, különösen nehéz a megszokott útvonaltól eltérő útirányt megtervezni. A viszonylatok rövidek, a belvárosban érnek véget, ha egyáltalán elérik azt, és emiatt várakozás, átszállás, újabb jegy megvásárlása jár az az utazással. Ehhez komoly helyismeret és rutin is szükséges, a menetrendek bonyolultak, a járatok számozása nem következetes. Az egymást átfedő vonalszakaszokon nincs hangolás, emiatt rövid időn belül több busz érinti, utána pedig hosszú szünet következik.
A Kovács Károly tér lenne a központi átszállóhely (Fotó: Pezzetta Umberto)
A Mobilissumus javaslata szerint a várost átszelő járatokat vezetnének be. Így a központ átszállás nélkül elérhető és a főbb városrészek között létrejön a közvetlen kapcsolat. Központi átszállóhelyként a Kovács Károly tér működne, ahol a főbb irányokra át lehet szállni. A körjáratokat kinyitnák ezzel a közvetlen kapcsolatot teremtve a külső városrészekkel. Az ütemes menetrend pedig egyszerűbben tervezhetővé teszi az utazást, kiszámíthatóvá a csatlakozásokat. A közös szakaszokon a járatok összehangolása sűrűbb követést eredményez, ami a fővonalak jobb kiszolgálását eredményezi.
Az elképzelt járatok fő irányai: Andráshida – Botfa; Csácsbozsok – Landorhegy; Pózva – Kertváros; Ságod – Kertváros; Gébárt – Neszele – vasútállomás. A terv szerint létrejönne a Botfa és Zalabesenyő – belváros és Kertváros vonal, valamint közlekedne járat Páterdomb és Szenterzsébethegy között a belvárost, illetve a vasútállomást érintve, figyelve a keleti kereskedelmi központ bekapcsolásra is. A vasútállomásról induló 10-11-es körjárat két változata (18, 19 jelű) pedig Landorhegy mellett érintené a Kertvárost is. A szakemberek kisbusszal szolgálnának ki eddig még nem használt útvonalakat. Ilyen közlekedhetne Kertváros és Zalabesenyő között Gálafejen át, meghosszabbítva vonalát akár a vasútállomásig, és közvetlen kapcsolat kötné össze az autóbusz-állomást Toposházával.