Zene

2016.01.20. 17:52

Honeybeast: szemben a trendekkel

Zalaegerszeg – Az eddigi sikereinkkel is elégedettek vagyunk, de mindig van hova tovább építkezni – mondja Tarján Zsófia, a Zalaegerszegen a múlt hét végén fellépett Honeybeast énekesnője.

Gyuricza Ferenc

A Szegedről indult együttes két éve robbant be a köztudatba A legnagyobb hős című dalával. A 2014-es Eurovíziós Dalfesztivál hazai válogatóján debütált szerzeményt egymás után követték a további slágerek – Maradok, Egyedül, Portugál –, így ma már a legsikeresebb új zenekarok közt emlegetik a nevüket. Tarján Zsófia mégis azt mondja, egyáltalán nem trendi az, amit a Honey-beast-tel követ.

– Én sosem tudok beleilleni egy olyan sémába, amit valaki más diktál – szögezi le az énekesnő. – Ez minden zenekaromra igaz, a death-metalt játszó Cenobite-ra ugyanúgy, mint a Balkán Fanatikra vagy a Honeybeast-re. Nem szeretek alkalmazkodni, s ha egyszer lesz egy Tarján Zsófi féle séma, abba valószínűleg akaratlanul is beleillek majd, addig azonban a saját utamat járom. Ez viszont arról szól, hogy a Honeybeast dalaihoz mindenből veszünk egy kis ihletet, mindenféle zenei eszközt felhasználunk, a klasszikustól a jazzen és popzenén át a rockig bezárólag.

Zsófi hozzáteszi, ez az eklektikus szemléletmód amúgy is jellemző a 2000 utáni zenei világra. Míg korábban egyértelmű sémák uralták a művészeteket, addig az ezredforduló utáni időszak az útkeresésről szól.

– Ez nemcsak a zenére igaz, hanem minden egyéb művészetre is – magyarázta. – Vizuális kommunikációval is foglalkozom, ott is hasonlóakat tapasztaltam. A hatvanas, hetvenes, nyolcvanas, de még a kilencvenes években is egymásból nőttek ki a műfajok. Kaptunk egy nagyon gazdag, burjánzó, de mégis egységes világot. A kétezres évek legelején történt valami, ez a rendkívül színes tárház szétrobbant. A ma létező zenekarok többségére már az a jellemző, hogy ebből a gazdag kínálatból válogatják össze a saját stílusukat.

A Honeybeast dalait Bencsik-Kovács Zoltán gitáros írja, aki az énekesnő szerint rendkívül művelt és tájékozott a világ ügyeit illetően. Bár ötletelnek a zenekar többi tagjai is, a gitáros általában teljesen kész dalokkal áll elő. A Honeybeast esetében egyáltalán nincs helye a klasszikus jammelős dalszerzésnek.

– Zoli megfigyelő alkat, szereti szemmel követni mindazt, ami az életben történik – mondta zenésztársáról Tarján Zsófia. – Van, amikor egészen hirtelen kiugrik a fejéből egy dal, máskor viszont sokáig gondolkodik, mire elkészül vele. Elég széles skáláját vonultatja fel a témáknak, s általában különleges módon viszonyul hozzájuk.

Az énekesnő a párkapcsolatról szóló Honeybeast-dalokat említi konkrét példaként. Mint mondotta: A legnagyobb hős az önként vállalt házasság témáját dolgozza fel. Megoldást nem nyújt, viszont eléggé jól körbeírja a pozitívumait és negatívumait is. Ennek a dalnak a párja tulajdonképpen az Egyedül, az viszont az önként vállalt magányról szól, s itt is a hallgatóságra bízzák a döntés helyességének megítélését. A témalebegtetés az énekesnő szerint általában jellemző a dalaikra, legyen szó magán-, vagy akár a közéleti kérdéseket boncolgató szövegekről.

– Zoli nemcsak a szövegek terén ilyen tudatos, de a hangszerelési ötletek tekintetében is – folytatta Tarján Zsófia. – Minden eszköz használatának oka van, minden hang tudatosan szólal meg pontosan ott és pontosan akkor, amikor azzal a közönség szembesül. A Honeybeast-dalok hangszerelése általában igen sűrű, A legnagyobb hős viszont e tekintetben kissé kilóg közülük. Ez is tudatosan történt, széles közönséget akartunk megfogni vele. Eldöntöttük, hogy ezzel nevezünk az Eurovíziós dalfesztivál válogatójára, s nagyon eltökélt szándékunk volt, hogy bekerüljünk a legjobbak közé. Végül így is történt, A legnagyobb hős juttatta el a Honeybeast zenekart az országos ismertségig.

Ezek is érdekelhetik

Hírlevél feliratkozás
Ne maradjon le a zaol.hu legfontosabb híreiről! Adja meg a nevét és az e-mail-címét, és mi naponta elküldjük Önnek a legfontosabb híreinket!