2024.08.20. 06:00
A jövő szociális robotjai az időseknek is segíthetnek
Magyar kutatók egy nemzetközi együttműködésben szociális robotflotta fejlesztésén dolgoznak.
Forrás: ELTE
Céljuk olyan robotok tervezése és gyártása, amelyek például az idősgondozásban láthatnak el szociális és kiszolgáló funkciókat. Az ember-robot együttműködés válasz lehet a népességnövekedés és így az elöregedő társadalom jelentette kihívásokra.
Az egészségügyi szolgáltatások fejlődése megnöveli a várható élettartamot, ez pedig erős nyomás alá helyezi az idősotthonok működtetőit. A következő évtizedben jelentős hiány alakul ki a szakképzett humán erőforrásban és romlik az ellátás minősége az egész fejlett világban. A várható problémák kezelésére alakított nemzetközi konzorciumot a PPM Robotics AS (Norvégia), a DLM Solutions Kft. (Magyarország), az Eötvös Loránd Tudományegyetem (Magyarország) és a Nord University (Norvégia).
A szakértők informatikai és robotikai tudásukat, az idősgondozás tapasztalatait, valamint az ember-robot kommunikáció friss kutatási eredményeit felhasználva arra vállalkoznak, hogy szociális és együttműködési képességgel ellátott, az otthonok lakóira fókuszáló kiszolgáló robotokat, illetve az ápolók munkáját elősegítő, mesterséges intelligenciával támogatott munkafolyamat-szervezési rendszert dolgozzanak ki.
A projekt keretében a konzorcium kifejleszt egy kedvező költségű mobil robotflotta megoldást, amely szociális és kiszolgáló funkciókat képes ellátni idősotthonokban.
A robotok egyedi multimodális kommunikációja lehetővé teszi, hogy az idős lakók számára is könnyen érthetőek legyenek anélkül, hogy jelenlétük zavaróvá válna, továbbá elősegíti a robotok elfogadását a lakók és a személyzet részéről is. A robot viselkedésével igazodik az adott helyzetekhez és a lakók kognitív képességeihez, javítva ezzel a sikeres feladatvégrehajtás, illetve az ember-robot együttműködés esélyét.
A megoldás magában foglalja a robotflotta működtetéséhez elengedhetetlen szoftverlogikát is. Ez egy többrétegű mesterséges intelligenciára épülő folyamatvezérlő megoldás, ami prediktív funkciókat is tartalmaz és optimum-közeli tervet ad a flotta és a kiszolgáló személyzet együttes munkavégzésére, a feladatok felosztására.
A projekt egyik kihívása, hogy a megoldás a személyzet munkájának támogatásával párhuzamosan a csökkent kommunikációs és kognitív képességekkel rendelkező lakókat is képes legyen kiszolgálni. A robotoknak a lakókkal folytatott kommunikáció során alkalmazkodniuk kell a fogadó félhez, a munkafolyamat-szervező alkalmazásnak pedig a feladatok felosztása, priorizálása során kell figyelembe vennie ezeket a korlátokat. A robotoknak emellett dinamikusan kell tudniuk váltani a kiszolgáló, a motiváló, a kommunikációs segéd és a megfigyelő szerep között, és a multimodális kommunikáció nyújtotta lehetőségekkel hitelesen kell a munkatárs és a személyzet szerepet is felvennie.
A prototípust a norvég piacon fogják tesztelni, ahol körülbelül ezer idősotthonban, helyszínenként öt robot munkába állításával a 2030-ra várt személyzeti igény 10-20%-a kiváltható lenne. A konzorcium ezután a teljes európai piacot szeretné megcélozni.
Digitália
- Akkor most utáljuk a karácsonyi videót?
- „Kérlek, halj meg!” – mi is megkérdeztük, miért adott ilyen tanácsot a chatbot egy egyetemistának
- Hogyan műt ez a robot csupán videókból tanulva úgy, mint az emberi orvosok?
- Ki hinné? Az első tömeges virtuális találkozót 1916-ban tartották
- Black Friday: még egy esetleges csalódás sem veszi el a magyarok vásárlási kedvét