2024.10.18. 06:00
Az űrhajós Pradát visel: ilyen szkafanderekben megyünk vissza a Holdra
Nem mindegy, hogy nézünk ki Holdon? Ezeket a menő öltözékeket fogják viselni az űrhajósok a közelgő Artemis-missziókon.
Forrás: Axiom Space
Úgy tűnik, több mint 50 évvel az Apollo sikeres útja után az űrhajósok csakis stílusosan térhetnek vissza a Holdra. Az Axiom Space, a NASA kereskedelmi partnere bemutatta a Hold felszínének felfedezésére készült dizájnszkafandereinek végső változatát.
A Nemzetközi Asztronautikai Kongresszuson nyilvánosságra hozott újgenerációs öltönyt a Prada luxusmárkával közösen tervezték. Igaz, az Axiom tavaly már bemutatott egy sötét, mondhatni fekete, Axiom Extravehicular Mobility Unit (AxEMU) nevet kapott szkafandert. A fekete szerelés ára potom 228,5 millió dollár volt.
Viszont a ruházat valakinek talán nem tetszett.
A mostani bemutatóra újratervezett űröltöny szokványos fehér lett.
Az Axiom Space szerint az új szkafandereket úgy tervezték, hogy nagyobb mozgásteret és több biztonságot nyújtsanak az űrhajósoknak a Hold felszínén. Ezenkívül több méretben és állíthatósági lehetőséggel készültek, hogy jobban illeszkedhessenek az adott asztronauták egyéni méreteihez. Megfogalmazásuk szerint az AxEMU immár tükrözi a NASA-szkafanderek örökségét, miközben új technológiát, nagyobb mobilitást és jobb védelmet biztosít a holdi környezettel szemben. Ez a dizájn a több mint 40 évvel ezelőttire utal vissza.
Mit is csinált a Prada? Egy piros csíkot
Az Axiom a szkafandert modern, letisztult megjelenésűnek írja le, mert „a Pradával együttműködve esztétikus megjelenést tudunk nyújtani a holdra szálló űrhajósoknak. Nagyon büszke vagyok a mai eredményre… Megosztottuk a nagy teljesítményű anyagokkal, jellemzőkkel és varrási technikákkal kapcsolatos szakértelmünket, és sokat tanultunk” – nyilatkozta Lorenzo Bertelli, a Prada Group marketingigazgatója.
Az AxEMU szkafandert a 2026 szeptemberében induló NASA Artemis 3 küldetésének űrhajósai viselhetik. Az Axiom Space szerint a ruha „a végső fejlesztési szakaszhoz közeledik”, miután befejezték a nyomás alatti szimulációt a NASA-val és a SpaceX-szel.
„Úttörő szerepet töltünk be az űrkutatás új korszakában, ahol a partnerségek elengedhetetlenek az űr kereskedelmi forgalomba hozatalához – közölte Russell Ralston, az Axiom Space Extravehicular Activity részlegének ügyvezető alelnöke. – Első alkalommal használjuk fel más iparágak szakértelmét, hogy jobb megoldást alkossunk az űrre.”
Pontosan mi volt a Prada hozzájárulása? A figyelmes szemlélő sem lát mást, csak piros csíkokat?
A Prada, S.p.A. olasz cég az egyik legbefolyásosabb divatmárka, melynek drága, jó minőségű termékei sokak számára státusszimbólumot jelentenek.
A 2006-ban készült Az ördög Pradát visel című film egy könyörtelen divatikonról szól, akit Meryl Streep jelenít meg. A rossznyelvek szerint Streep karakterét az eredeti regény írója a Vogue akkori szerkesztőjéről mintázta.
Digitália
- Akkor most utáljuk a karácsonyi videót?
- „Kérlek, halj meg!” – mi is megkérdeztük, miért adott ilyen tanácsot a chatbot egy egyetemistának
- Hogyan műt ez a robot csupán videókból tanulva úgy, mint az emberi orvosok?
- Ki hinné? Az első tömeges virtuális találkozót 1916-ban tartották
- Black Friday: még egy esetleges csalódás sem veszi el a magyarok vásárlási kedvét