Egyéb

2011.05.20. 08:09

Kitalálja a pilóta gondolatait a Cessna 172-es

Csendesen búg a motor, a gép kitalálja a pilóta gondolatait: könnyű kezelni, mint egy kezes bárányt. A Cessna 172-es nem véletlenül a világ talán legkedveltebb könnyű repülőgépe.

Szalabán Attila

Elsősorban a biztonsága miatt közkedvelt - bocsátotta előre, miközben a HA-JDO jelzésű gép fontosabb részeit bemutatta. - Az biztos, hogy nem a teljesítménye a legfőbb erőssége, hiszen 180-200 kilométeres óránkénti sebességet képes elérni, az utazómagassága 3800 méteren van.

Az üresen mindössze 800 kilogramm tömegű gépet (összehasonlításképpen: egy Suzuki SX4 ennek másfélszeresét, 1200 kilogrammot nyom a mérlegen ) egy léghűtéses, légcsavaros Avco-Lycoming motor vontatja, melynek teljesítménye szintén nem tartozik az egetverő kategóriába, legjobb esetben 238 lóerő leadására képes. Igaz, a gép méretei sem túl nagyok: szárnyainak fesztávolsága kevéssel alatta marad a 11 méternek, hossza pedig nem éri el a 9 métert. Pilótafülkéjében 4 embernek jut ülés, a hátsók mögött egy külön búvóajtóval elérhető csomagtartó részt alakítottak ki a tervezők.

- Jómagam is betöltöttem az ötvenediket, amikor elkezdtem repülni, és megismerkedtem ezzel a géptípussal - ecsetelte Horváth István. - Azt hiszem, ez is jelzi, hogy nagyon egyszerű megtanulni a kezelését. Egyetlen tankolással 4 órát tud levegőben maradni, ez azt jelenti, hogy nagyjából 800-900 kilométert lehet vele megtenni leszállás nélkül.

 

A zalakarosi repülőtér tulajdonosától megtudtuk: Magyarországon is számos Cessna 172-est üzemeltetnek, magánutak mellett általában sétarepülésekre használják.

Vendéglátónk azt is elmesélte, hogy ő csak belföldön repült a géppel, többnyire Budaörsre, Békéscsabára jutott el vele, sokkal gyorsabban, mint ha autóval ment volna.

No persze a repülőgép használata költségesebb, mint egy személygépkocsié - de a beszerzése már nem. A zalakarosi repülőtér hangárjában parkoló példány 6-7 millió forintot kóstál, tehát jóval kevesebbet, mint némely csilli-villi autócsoda, a luxusterepjárókról nem is beszélve. A költségek azonban már húzósak: egy óra repülés nagyjából 48 ezer forintba kerül - ennyi idő alatt 35 litert fogyaszt el a Cessna 172-es a Shell 100-as repülőbenzinből.

A pilóta makkegészséges legyen

Hiába rendkívül egyszerű a Cessna 172-es irányítása, ahhoz, hogy valaki egyedül a gép kormánya mögé üljön, komoly feltételeknek kell megfelelnie. A pilótajogosítvány megszerzéséhez alapból makkegészségesnek kell lenni: a kötelező egészségügyi vizsgálat rendkívül szigorú és alapos. Ha valaki megfelel a doktorok elvárásainak, elméletet kell tanulnia, majd tanulmányaiból lehetőség szerint hibátlanul levizsgáznia. Aki keresztülvergődött mindezen akadályokon, végre beülhet a pilótafülkébe is – no persze egyelőre csak tanulóként, oktató mellett, akivel 45 órát kötelező repülni. Az összesen több mint 1 millió forint költségű tanfolyam legvégén lehet letenni a pilótavizsgát, és végre egyedül szállni a magasba – ám a Cessnával nem a felhők felett, mivel ezzel a géppel csak „talajlátva” lehet repülni.

Olvassa el Lóerő rovatunk további cikkeit ide kattintva!

Hírlevél feliratkozás
Ne maradjon le a zaol.hu legfontosabb híreiről! Adja meg a nevét és az e-mail-címét, és mi naponta elküldjük Önnek a legfontosabb híreinket!