Gazdaság

2012.03.27. 05:29

Mikorra készülhet el a 61-es elkerülő? A beruházó kötbérrel sújtaná a kivitelezőt

Nagykanizsa - Habár másfél év telt el a 61-es elkerülő átadásának első kitűzött időpontja óta, a beruházás végét még mindig nem látni. Közben a beruházó kötbért követel a kivitelezőtől.

Horváth Viktória

A 61-es számú főút Nagykanizsát elkerülő szakaszának kivitelezése a végéhez közelít. Azonban a 2010. évi csapadékos időjárás miatt a kivitelező határidő-módosítást kezdeményezett, ezért a beruházás várhatóan 2011 novemberében készülhet el. Loppert Dániel, a Nemzeti Infrastruktúra Fejlesztő Zrt. (NIF) kommunikációs vezetője válaszolta ezt még tavaly június elsején kérdésünkre. Már akkor is arról érdeklődtünk, hogy az eredeti, 2010 végére kitűzött határidőre miért nem valósult meg a fejlesztés? A kért módosítás után zajlott ugyan némi munka a területen, de jelentős előrelépés nem történt. Immár 5 hónapja elmúlt az újabb kitűzött határidő is, és az út állapota még mindig messze van a használhatótól.

A Nemzeti Infrastruktúra Fejlesztő Zrt. ezért követel most kötbért a kivitelezést végző ENV61 Konzorciumtól.

A konzorciumot az Euroaszfalt Építő és Szolgáltató Kft. vezeti, tagja pedig a Nemzetközi Vegyépszer Zrt. Mint köztudomású, utóbbi 2010-ben csődközeli helyzetbe került, 4 társaság vált ki belőle, az alapcéget pedig Vegyépszer Hungária Zrt.-re keresztelték át. Ezután - ahogy arról az Index idén február 22-én beszámolt - , a kiváló vállalkozások és az anyacég is csődöt jelentett. Székhelyük megyénkben, Szentgyörgyvölgyön van, ahova vélhetően a korábbi iparűzési adókedvezmény miatt települtek. Tavaly január óta azonban itt is kell adót fizetni, s a polgármestertől úgy tudjuk, a múlt évre vonatkozóan a Vegyépszer 0 forint bevételt közölt az önkormányzattal. Bán Istvánné azt is elmondta, a cég faluban bérelt telephelye környékén nagy mozgás nincs, egyetlen adminisztrátor dolgozik csak itt, aki továbbítja valahova a címre érkező leveleket. Meglehet, a kanizsai beruházás megvalósulását a Vegyépszer-csoportnál támadt gondok is hátráltatják.


A konzorciumvezető Euroaszfalt amúgy egy másik jelentős beruházásban most is jelen van Nagykanizsán: a SADE Magyarország Kft. partnereként az S-E Nagykanizsa Konzorcium keretében a szennyvízcsatorna-hálózat rekonstrukcióját végzi. Itt nincs fennakadás a munkában.

Olyan pletykákat is hallani, hogy alvállalkozók várnak a pénzükre, ezért vonultak le a munkaterületről, ezt azonban senki nem erősítette meg - az érintettek közvetítőjükön keresztül elzárkóztak a nyilvánosságtól, az Euroaszfaltnál pedig közölték: a 61-es elkerülő építésével kapcsolatban csak a NIF mondhat bármit is.

A kialakult helyzetről érdeklődésünkre az utóbbit képviselő Loppert Dániel e-mailben azt írta: az Euroaszfalt semmilyen indokot nem tud felmutatni a késésre. Ezért a napokban felszólították a kivitelezés gyorsítására, illetve a vállalkozási díj 0,2 százalékát kérik kötbérként a késedelem minden egyes naptári napja után. Kérdésünkre azt is hozzáfűzte, hogy az érintett útszakasz mostani készültsége 60 százalékos, több etapon elkészült az aszfalt alapréteg. A Csónakázó-tónál, a Budapest felé vezető vasútvonal fölött átívelő autós felüljáró (amit a köznyelv csak torzónak titulál, mert elég régóta mutatja ugyanazt az arcát) pedig 90 százalékos állapotban van, jelenleg a töltés tömörödése zajlik.

Azt azonban senkitől sem sikerült megtudnunk, mi az oka annak, hogy a beruházás a tavalyi száraz időjárás ellenére sem valósult meg, e kérdésre nem kaptunk választ sem a NIF-től, sem az Euroaszfalttól. A városban az a hír is terjed, hogy a kivitelező azért nem dolgozik, mert nincs szerződése.

Az ügyben interpellációt, illetve a Nemzeti Fejlesztési Minisztérium vezetőjének címzett kérdést tervez feltenni a Parlamentben Göndör István szocialista országgyűlési képviselő.

- A 61-es elkerülőnek a 74-esével egy időben kellett volna elkészülnie, hogy az észak-déli közlekedésben mindkettőt igénybe véve lehessen a várost elkerülni - mondta lapunknak a képviselő. - Ezzel a déli irányba haladó forgalomtól megszabadulna a most jelentősen terhelt keleti településrész. A 74-es elkerülőt tavaly átadták, a 61-esnél viszont csak azt látjuk, hogy munkavégzés nincs és senki sem tud választ adni arra, mikor készül el a projekt. Úgy tudom, tavaly azért vonult le a kivitelező, mert nem fizették ki - ennek okán felmerül bennem a kérdés: netán újabb nemfizetéssel akarják kikényszeríteni, hogy a vállalkozó végleg elmenjen és egy Fidesz-közeli céget hozhassanak helyzetbe?

Azt az állítást, hogy a NIF nem fizetett volna, Loppert Dániel határozottan visszautasította. Tájékoztatása szerint a jelenleg is élő szerződéssel rendelkező kivitelező korábban kapott előleget, összesen 313 millió forintot, ami 130 millióval több is, mint az általa benyújtott számlák összege.

Megkérdeztük Nagykanizsa kormányoldali képviselőjét, Cseresnyés Péter polgármestert is, mit tud tenni az elkerülő ügyében. Kérdésünkre elmondta, amikor a munkálatok látványos lassulását, teljes leállását tapasztalta, levelet írt Fellegi Tamás akkori fejlesztési miniszternek, tájékoztatást és segítséget kérve, hogy a beruházás mielőbb folytatódhasson.

- Mivel úgy tapasztalom, hogy azóta sincs jelentős előrelépés, a napokban ismét levélben fordulok a szaktárcához, sürgetve a helyzet rendezését - tette hozzá. - Ez a hivatalos út. De országgyűlési képviselőként is igyekszem hiteles információkhoz jutni, illetve lobbizni azért, hogy a fejlesztési tárca és a NIF is lépjen a megvalósulás érdekében, Nagykanizsának szüksége van az elkerülő útra.

Loppert Dániel kérdésünkre végül hangsúlyozta: a NIF Zrt. elkötelezett az elkerülő út megépítése mellett, ám amennyiben a vállalkozó erre a szerződésben vállaltak ellenére nem képes, szerződést bontanak vele és az utat az előírt közbeszerzési eljárás lefolytatása után mással építtetik meg.


3,63 milliárd forintos támogatással
Az elkerülő út a Budapest– Murakeresztúr vasúti fővonalat keresztezve, a 7-es főút csomópontjáig tart. 3,3 kilométer hosszú, a várost délkeletről elkerülő síkvidéki szakaszon két csomópontot alakítanak ki, a vasútvonal keresztezésére pedig felüljáró készül. A beruházó Nemzeti Infrastruktúra- fejlesztő Zrt. pályázaton választotta ki a kivitelező ENV61 Konzorciumot. A projekt az Európai Unió támogatásával, a Közlekedés Operatív Program részeként valósul meg, a támogatás összege bruttó 3,63 milliárd forint.

Hírlevél feliratkozás
Ne maradjon le a zaol.hu legfontosabb híreiről! Adja meg a nevét és az e-mail-címét, és mi naponta elküldjük Önnek a legfontosabb híreinket!