2015.08.09. 09:51
Azok kapnak levelet, akiknek jár visszatérítés - A forint- és a tényleges devizahitelek alanyai vannak soron
Folytatjuk sorozatunkat, a banki elszámolással kapcsolatos kérdésekre dr. Kispál Edit, a Fogyasztóvédelmi Egyesületek Országos Szövetségének szóvivője válaszol.
- A hitelszerződésekkel kapcsolatos nagy roham, vagyis a devizalapú szerződések elszámolása és forintosítása a bankok részéről már megtörtént. De itt a következő fontos határidő. Lesz ismét sorban állás a postákon?
- Most, ebben az időszakban, vagyis augusztus 1 és szeptember 30 között nem lesz akkora tömeg a postákon. Ennek egyik oka, hogy a törvény értelmében, ezen időszak alatt a bankoknak a forint hitellel, és a ténylegesen devizahitellel rendelkező ügyfeleiknek kell az elszámoló leveleket kiküldeni. Ebbe a körbe beletartoznak azok a már lejárt szerződések is, amelyeket 2004. május 1. és 2014. július 19. között kerültek megkötésre. Kivéve az állami kamattámogatással nyújtott lakáshitel szerződések. A Magyar Nemzeti Bank adatai alapján a tavaszi elszámolási időszakban a bankok (devizában nyilvántartott, de forintban törlesztett) hitelszerződésekkel kapcsolatban 2,1 millió elszámoló levelet küldtek ki az ügyfeleknek. Most sokkal kevesebbet fognak. A törvény módosításnak köszönhetően, a bankoknak most már nem kötelező az összes érintett ügyfelet írásban, tértivevényes levélben tájékoztatni. Vagyis a nullás értesítéseket nem kell kiküldeni. Ez azt jelenti, hogy csak azok kapnak levelet, akik valóban kapnak a bankjuktól visszatérítést. Ellenben minden érintett kérheti a bankjától, hogy küldje meg neki az elszámolást, annak ellenére, hogy nem jár neki a visszafizetés. És ezek sokkal kevesebben vannak, illetve itt nincsen árfolyamrésből eredő tétel. Tehát visszatérve a kérdésre, sokkal kisebb lesz a postai sorbaállás.
Dr. Kispál Edit Fotó: archív
- A forint és a deviza szerződések esetében milyen tételekkel kell a bankoknak elszámolniuk?
- Egy-egy konkrét szerződés esetében a bankok által jóváírandó, visszafizetendő összeg alacsonyabb lesz, mint a korábbi elszámolás (a devizalapú szerződések) kapcsán volt. Ennek oka, hogy itt nincsen árfolyamrés miatti visszatérítés, csupán a tisztességtelenül felszámított egyoldalú kamatemelés, díjemelés és költségemelés ügyfelekre áthárított összegét kell a bankoknak visszafizetniük.
- Történt-e változás a visszafizetés tekintetében?
- Nem. A visszafizetés változatlan maradt, vagyis a visszajáró összeg még élő hitelek esetén a fennálló tartozást csökkenti. A már lezárt hitelek esetében 15 napon belül készpénzben kerül visszatérítésre, vagy utalással, a fogyasztó által megjelölt bankszámlaszámra.