2015.12.31. 15:34
Autósok, figyelem! Fontos határidő jár le a mai napon
Becslések szerint idén mintegy negyedmillió autós mondta fel a december elsejei határidőig az év végén lejáró kötelező gépjármű-felelősségbiztosítását (kgfb), nekik ma éjfélig kell megkötniük az új biztosítási szerződést.
Azoknak az autósoknak, akik december elsejei határidőig mondták fel az év végén lejáró kötelező gépjármű-felelősségbiztosítását (kgfb), ma éjfélig kell megkötniük az új biztosítási szerződést. A Független Biztosítási Alkuszok Magyarországi Szövetsége (FBAMSZ) röviden sorra veszi a további fontosabb határidőket is, és bemutatja, hogyan kerülhetők el a váltáshoz kapcsolódó leggyakoribb buktatók.
Az autósok zöme már a november felmondással egy időben intézkedett új szerződése megkötéséről. Mégis, az előző évek tapasztalatai alapján körülbelül 8-10 ezren lehetnek olyanok, akik erre csak decemberben kerítettek vagy kerítenek sort. Többségük vélhetően úgy döntött korábban, hogy nem alkuszi közreműködéssel, hanem önállóan végzi el a biztosítóváltást, ilyenkor a régi szerződés felmondása értelemszerűen nem esik egybe az új megkötésével.
Aki azonban az új szerződés megkötését elmulasztja, már január elsejétől fedezet nélkül marad, és azon túl, hogy súlyos kockázatot vállal, a normál díj többszörösét lesz majd kénytelen utólag megfizetni a fedezetlenségi díjra vonatkozó szabályok szerint.
Ugyanígy járhat az az autós is, aki intézkedett ugyan az új szerződéséről, ám az aláírt megbízásáról mostanáig nem kapott visszajelzést alkuszától. Ilyenkor egy telefon is elegendő ahhoz, hogy megbizonyosodjék arról, valóban eljutott-e a megbízása a teljesülésig.
Az első díjrészlet befizetésének esedékessége január elseje. Még a december legvégén megkötött biztosítások díjbekérőjének is meg kell érkeznie január első felében az adott biztosítótól. A díjfizetésre az ügyfeleknek az esedékességtől számított maximum 60. napig van lehetősége.
A 60. nap elteltével azonban a biztosítóknak díjnemfizetés miatt törölniük kell a szerződést, nem érdemes tehát az utolsó napokra halogatni az első díj rendezését.
Arra is ügyelni kell, hogy a befizetendő díj 30 százalékkal magasabb, mint a kalkulált, hiszen a biztosítók az első díjrészlettel együtt kötelesek kiszámlázni a törvény által előírt baleseti adót is. Különösen beszedési megbízás esetén okozhat problémát, ha a megadott limitet az ügyfél nem az adóval növelt összeggel kalkulálta, mivel így a megbízás nem tud teljesülni, ami a szerződés törlését is eredményezheti.
Az év végi kampányok után könnyen előfordulhat, hogy egy-egy, a kampány során sok ügyfelet szerző biztosítót nem várt kihívás elé állít az adatok gyors és pontos feldolgozása. Tisztában kell azonban lenni azzal, hogy a késve megkapott csekk vagy számla nem mentesíti az ügyfelet a határidőre történő díjfizetéstől!
Ezért ha január végéig nem érkezik meg a biztosító visszaigazolása (legtöbb esetben maga a biztosítási kötvény), illetve a befizetéshez szükséges számla és csekk, mindenképpen célszerű utána járni annak, hogy mi történhetett.
- hívja fel a figyelmet Papp Lajos, a FBAMSZ elnöke.
Bár ritka eset, de előfordulhat, hogy maga a szerződés nem jön létre, mivel a biztosító adminisztrációs hibája miatt az elfogadott ajánlat nem kerül feldolgozásra.
Gyakoribb probléma, hogy csupán a szerződés bizonyos részletei térnek el a kívánatostól. Ha például a biztosító nem éri el a központi kárnyilvántartó rendszerben az autós megfelelő adatait, automatikusan A0 kategóriába sorolja vissza az autóst, emiatt pedig a vártnál magasabb összeget számláz. Emellett bármelyik más, a szerződés díját befolyásoló adatot is rögzíthetnek pontatlanul.
- tette hozzá a FBAMSZ elnöke.