Vízesés, miniállam és egy osztrák tó

2024.09.02. 07:00

Liechtenstein háromszor

Végre másodszor is eljutottunk ez egyik legkevésbé ismert európai miniállamba a nyáron. Néhány évvel ezelőtt csupán átsuhantunk Liechtenstein utcáin, idén azonban megálltunk és néhány órát eltöltöttünk ebben a nem mindennapi országban.

Mozsár Eszter

Liechtenstein herceg és családjának vára Vaduzban

Fotó: Bukta Zoltán

Nyári motoros körutunk során egyáltalán nem tudatosan, ám valahogy mégis úgy esett, hogy Liechtenstein neve – amit állandóan betűzni kell, nehogy elírjam - háromszor is szembe jött velünk. Ráadásul az a furcsa, hogy kétszer Ausztriában találkoztunk vele.

Liechtenstein
A csigalépcsős és lélegzetelállító Liechtenstein-szurdok Ausztriában

A csigalépcsős Liechtenstein-szurdok

A természeti csodákat kedvelők lehet, hogy már hallottak a Salzburg tartományban, Pongau régióban található Liechtensteinklamm vízesésről, ami a régió egyik legkedveltebb látnivalója. 2017-ben sziklaomlás miatt zárva volt a kanyon, ám négy éve ismét látogatható a megújult túraútvonal. Célszerű St. Johann im Pongau város irányából érkezni a parkolókhoz, ahonnan gyalog kell megközelíteni a jegypénztárat. Motorral természetesen könnyű dolgunk volt, át is engedtek, egészen a fogadóépület mellé jutottunk. Érdemes mobil applikácón keresztül ott a helyszínen akár jegyet váltani, így gyorsítva a bejutást.

Másfél kilométeres sétára, a Helix nevű csigalépcsőnél kicsit több szuszogásra és levegőkapkodásra kell számítani, ám a végeredmény, az oda-vissza kétórás, alagutakon is vezető kirándulás abszolút megéri. A biztonságos út végén magasodik előttünk a bővizű vízesés. Az Alpok egyik leghosszabb és legmélyebb szurdokát egyébként II. János, Liechtenstein hercegének is köszönhetjük. A természetkedvelő uraság kiegészítette a hiányzó költségeket, így 1876-ban megnyithatták a turista látványosságot, aminek építését az Alpesi Egyesület kezdeményezte.

Liechtenstein, a világ egyik legkisebb országa

Liechtenstein a második legkevésbé látogatott ország Európában a Rajna völgyében, évente alig 80 ezer ember keresi fel, nem kell tehát a turisták özönétől tartaniuk, majdhogynem inkább a turista a látványosság ott. Ennél kevesebben csak San Marinoba utaznak. A törpeállam még a kontinensen is ritka kormányzatról, az abszolút monarchiáról híres, amit az Európai Tanács 2012-ben az európai demokráciával összeegyeztethetetlennek minősített. Gondolom, ez az ott lakó 38 ezer embert csöppet sem zavarja, a lakosok harmada betelepült. Vagy mégis? Állítólag az alattvalók szerették volna korlátozni II. János Ádám uralmát húsz évvel ezelőtt, azaz eltörölni a régens herceg vétójogát, ám ez nem sikerült. A kormány öttagú, a parlament, azaz a Landtag pedig 25 választott képviselőből áll. Olyan, akár egy iskolai osztály, már ami a létszámot illeti. Svájchoz hasonlóan Liechtenstein is adóparadicsom, állítólag itt kétszer annyi a postaláda, mint a lakosok számra. Köszönik, egyelőre eszük ágában sincs csatlakozni az Európai Unióhoz. A havi átlagkereset mintegy kétmillió forint. Persze ez lehet, hogy csak papíron van így.

Mi Ausztriából, Feldkirch városából léptük át a határt, amit észre sem venni, a busz úgy közlekedik a két város között, mintha csak a szomszéd zalai településre érne át. Az alig 25 kilométer hosszú és 12 kilométer széles ország órák alatt bejárható. A miniállam alig harmada Budapestnek, ám valóban változatos: alpesi hegyek, buja erdők, zöld legelők, a kecsesen kanyargó Rajnai mint határfolyó teszi színessé a tájképet. De ha szeretnénk, akkor a kiránduláson kívül alpakkás hegyi túrát választhatunk, fotókurzusra iratkozhatunk be, kipróbálhatjuk a solymászatot és evezhetünk a Rajnán. Vagy átléphetünk Svájcba az ikonikus fedett fahídon.

Egyik lábunk Svájcban, másik Liechtensteinben az ikonikus fahídon

Liechtenstein és Svájc házassága

Mi sem szemléltethetné jobban a két ország közötti kulturális, történelmi, pénzügyi és politikai szövetséget, mint a határt is jelző Rajna felett magasodó fahíd. 1342-ben alakult meg a Vaduzi Grófság, Liechtenstein pedig jelenlegi határait 1434-ben nyerte el. Liechtenstein a kiegyezést követően 1868-ban feloszlatta a hadseregét, a hercegséget ezek után az Osztrák–Magyar Monarchia hadserege védte. Az első világháború után Svájc lett a miniország fő partnere, hivatalos pénznem a svájci frank lett, svájci katonai védnökséget kap azóta is, valamint a hercegséget Svájc képviseli a nemzetközi életben.

Az ötezer fős Vaduz egy óra alatt bejárható

Nem várt minket reggeli tejeskávéval II. János Ádám herceg, ám nem hagyhattuk ki, megálltunk a 700 éves várkastély előtt, ami 1712 óta a család tulajdona és 1938 óta hivatalos rezidenciája. A közel 2000 méter magas Alpspitz lábánál fekszik Vaduz felett. Egyetlen napon, a miniállam nemzeti ünnepén, augusztus 15-én nyerhetünk bebocsátást a dombon álló várba. Ilyenkor mind a 38 ezer alattvaló hivatalos egy pohár borra, miközben tűzijáték világítja be az eget.

Ezután a fahidat, majd az 1873-ban felszentelt neogótikus Szent Florin-székeshegyházat néztük meg. A templommal szemben egy impozáns rezidenciára, az Onassis család cégének központjára láttunk, az alapítvány 1975 óta székel itt. Valószínűleg még több híres családot, céget fedezhettünk volna fel, de nem ezért jöttünk.

Az ingyen látogatható Postamúzeumban a miniállam postatörténete is tanulmányozható
Fotó: Bukta Zoltán

A sétálóutcán meghökkentő kortárs szobrok között jutottunk el a helyi tourinform irodáig, ahonnan néhány aprósággal távoztunk. Itt található a kormányhivatal, a városháza és több múzeum. Az ingyenes látogatható Postamúzeumba tértünk be. Postamúzeumot 1930-ban alapították és 1936-ban nyitották meg. Ezt követően a múzeumot többször áthelyezték, mígnem a jelenlegi épületben kapott végleges helyet. A gyűjteményben számos érdekességet láthatunk, köztük a miniállam által 1912 óta kibocsátott bélyegeket, valamint az ország postaszolgálatának történetét.

Meghökkentő kortárs szobrok Vaduz sétálóutcáján

Valóban alig egy-két órát töltöttünk a kicsinyke fővárosban, majd Balzers felé vettük a irányt. A hangulatos kis alpesi falucska dombjának tetején a Gutenberg-várhoz gyalogoltunk fel, ami sajnos zárva volt. Lehet, hogy csak nekünk furcsa, ám egyetlen emberrel, turistával sem találkoztunk. Gutenberg egyébként egyike a hercegség öt kastélya közül annak a kettőnek, amely a mai napig érintetlenül fennmaradt.

Az osztrák Faaker See is a liechtensteini hercegek birtokában volt

Faaker See és ismét egy liechtensteini herceg

Búcsút vettünk a miniállamtól, majd egy kicsi Svájc és Milánó, végül a Stelvio-hágó után Karintiába motoroztunk. Villach után, a Faaki-tó mellett szálltunk meg. Érdekesség, hogy a tó a Lichtenstein hercegek tulajdona volt 1831 óta. 1918-ban Ludwig Wittgenstein birtokába került, majd ő 1924-ben átadta két nevelt lányának, a mai tulajdonosok az ő leszármazottaik. Faak am See az otthona a Harley Davidson fesztiváloknak is, így 2024 szeptember elején újra itt találkozhatnak a motorok szerelmesei.