2024.11.01. 17:30
Csomagolási hulladék: 2012 óta növekszik, mert megy a verseny a vásárlókért
Ha belépsz egy áruházba csomagolt árucikkek ezreit láthatod a polcokon a már betétdíjas petpalackos és dobozos termékek mellett. Mind más színben, alakban és anyagban, hogy kitűnjenek a többi közül, amellyel együtt a csomagolási hulladék mennyisége is növekszik. Nagy a verseny a vásárlókért, hiszen a termékek, legyen az csoki, sampon, kutyaeledel stb., eladásának sikere a beltartalom mellett a csomagoláson is múlik.
Árucikkek tömkelege a polcokon. Ne csodálkozzunk, hogy nő a csomagolási hulladék mennyisége
Forrás: ZH
Nem véletlenül, hiszen a csomagolással találkozik először a vásárló. Azért van annyi, több színnyomásos csomagolóanyagba burkolt, arany és ezüst színű dombornyomott termék, hogy felkeltse a figyelmet. A márkák feltüntetése mellett, mert a vásárló meggyőzésében vagy döntésében ez is meghatározó, a legfőbb cél a vásárlásra ösztönzés. A termék elkel, de „öltözete” mind csomagolási hulladékként végzi a környezetet terhelve.
Csomagolási hulladék: 2018-ban már 138 kilogramm volt fejeként
A Központi Statisztikai Hivatal (KSH) legutóbbi, 2021-es felmérése szerint az egy főre jutó csomagolási hulladék 2012 óta növekszik, amely 2018-ban már 138 kilogramm/fő volt hazánkban. Ez a mennyiség az Európai Unió átlaga alatt van, amely 174 kilogramm/fő volt. Horvátországé a legalacsonyabb érték (67,7 kilogramm/fő), amely fele volt a hazainak, a legmagasabb Németországé a 227 kilogramm/fővel.
Környezet- és klímavédelem?
Bár terméktől függ, a csomagolás költsége gyakran jelentős részét teszi ki egy termék árának. A kommunális hulladék jelentős része csomagolási hulladék, amely a csomagoláshoz felhasznált anyagok és nyomdai eljárások miatt komoly környezeti terhelést jelent a talaj- és vízszennyezés, valamint az üvegházhatású gázok kibocsátása tekintetében. S ezzel elérkeztünk a környezet- és klímavédelem érvényesülésének kérdéséhez.
Csomagolás és csomagolási hulladék: mindkettő a vásárló költsége
Volt idő, amikor újságpapírba csomagoltak, élelmiszert is, a tejet pedig kannából mérték. Idáig már nem tudunk visszamenni, és nem is kell. Viszont újrahasznosíthatunk: ajándékok csomagolására kiváló egy találóan megválasztott újságpapír. Ha minimális csomagolású termékeket választunk, illetve ha kerüljük az egyszer használatos csomagolásúakat, mindjárt kevesebb lesz a hulladék, és még spórolunk is. Gondoljunk csak bele, nemcsak a termékek csomagolását fizetjük meg, hanem csomagolási hulladékának elszállítását is.
A kevesebb néha több
A környezetvédelem tekintetében mindig több az egyszerűség, mert az egyszerűbb csomagolásdizájn is lehet figyelemfelkeltő, sőt megkönnyíti a választást. A gyártók részéről van erre hajlandóság, arra is, hogy egyre környezetbarátabb anyagból készüljenek a csomagolóanyagok. Ki, ki döntse el, hogy ez valóban így van. Ma már minden az eladásról szól, a célközönséget meg kell győzni, ezért van olyan rengeteg árucikk a polcokon, s mind becsomagolva. A csomagolóipar ezért rejt magában számos társadalmi, gazdasági és környezeti kihívást.
A környezettudatos fogyasztók a zero waste, vagy semmi hulladék elnevezésű üzletekben vásárolhatnak, amelyek Magyarországon is vannak. Ezekben a boltokban a vevők újrahasználható tárolóedényeikbe töltik az ömlesztett termékeket, amellyel így elkerülik a csomagolóanyagok használatát, illetve csökkentik. Zalaegerszegen az egyetlen, nemrég nyitott hulladékmentes bolt, a Google szerint, végleg bezárt.