2024.11.07. 11:30
Az ételfutár kihűlt vacsorával csengetett be? A hatóság bekeményített
Rendkívüli fogyasztóvédelmi ellenőrzés keretén belül ételfutár cégeket vett górcső alá a Nemzetgazdasági Minisztérium. Azt vizsgálják, hogy az ételfutárok teljesítik-e a minőségi elvárásokat. Cikkünkben étteremtulajdonosok mondják el tapasztalataikat.
A Nemzetgazdasági Minisztérium (NGM) rendkívüli fogyasztóvédelmi ellenőrzést rendelt el a legnagyobb ételfutár cégeknél, köztük a Wolt-nál és a Foodoránál, az egyre gyakoribb panaszok miatt. A vizsgálat négy fő területre fókuszál: a kiszállított ételek állapotára (például kihűlt vagy kiborult ételek), a kiszállítási idő betartására, az árakkal kapcsolatos egyértelműségre, valamint a fogyasztók megfelelő kompenzációjára probléma esetén.
Ételfutár cégek a nagyító alatt
Az ellenőrzés próbavásárlásokon keresztül vizsgálja, hogy a futárcégek teljesítik-e a minőségi és tájékoztatási elvárásokat, és biztosítják-e a vásárlók jogainak érvényesülését.
Az étterem felelőssége
Joó Zoltán, a keszthelyi John's Pub tulajdonosa a fogyasztóvédelmi ellenőrzésekkel kapcsolatban elmondta: – Az étterem felelőssége biztosítani a megfelelő csomagolást az ételekhez, így garantálva, hogy azok épségben érkezzenek a futárok által a vendégekhez. Hangsúlyozta, hogy a csomagolásnak stabilnak kell lennie, például össze kell kötni a zacskókat, hogy a levesek vagy más folyékony ételek ne boruljanak ki. Emellett kiemelte, hogy az alacsonyabb árfekvésű ételek esetében nehéz kigazdálkodni a kiszállítási díjat, így az étterem próbálja racionálisan kialakítani az árazást, például a doboz költségének figyelembevételével. Ők feltüntetik, hogy kiszállítva mi az adott ételnek az ára.
Joó Zoltán szerint a kiszállítók hozzáállása is fontos tényező, mivel a vendégek az étel minősége mellett a kiszállítás minőségét is értékelik. Vármegyénkben szerinte más a helyzet, mivel itt a futárok hivatásszerűen végzik munkájukat, míg Budapesten sok külföldi futár dolgozik, akik eltérő kultúrából érkeztek, és lazábban kezelhetik esetlegesen a munkát. Az étterem környezetvédelmi szempontokat is figyelembe vesz a csomagolásnál, például lebomló papírcsomagolást használ, hogy az étel minősége és élvezeti értéke ne csökkenjen a műanyagok esetleges olvadása miatt.
Könnyít a terheken a szolgáltatás, de megvan az ára
Vass Ákos, a keszthelyi Pajti tulajdonosa minimálisnak ítéli az ételfutárok által okozott problémákat. Egyetlen esetet említ csupán, amikor egy futár egyszer azt jelezte, hogy kiszállította az ételt, miközben valójában csak otthagyta valahol azt. Általában elégedett a Foodora futáraival, míg a Woltot inkább emberbarát alkalmazásnak tartja, bár az jelentős, 30%-os díjat von le az étteremtől, melyhez még tranzakciós költségek és reklámköltségek is társulhatnak. – Megkönnyíti az életünket a futárszolgálat, de igencsak nagy többletköltséggel jár – mondja a tulajdonos.
A Wolt és a Foodora költségeit részben továbbhárítják a vásárlókra, mivel ezek a platformok lényegesen drágábbá teszik a kiszállítást a helyben fogyasztáshoz képest. Az áfakülönbségek, valamint a tranzakciós díjak miatt helyben fogyasztáskor az étteremnek kevesebb költsége van. Ugyanakkor a Pajti nem számol fel külön csomagolási díjat. Vass Ákos megjegyezte továbbá, hogy a kiszállított ételek minősége elmarad az étteremben fogyasztott ételektől, mivel a futárok útközbeni megállói miatt nehéz ugyanazt a minőséget garantálni. Két megkérdezettünk összecsengő véleménye az volt, hogy a keszthelyi régióban nincs kiugró probléma az ételfutár cégek magatartásával, alkalmazottaik hivatásként tekintenek munkájukra és maximálisan teljesítik az elvárt követelményeket.