2 órája
Idős a volánnál: Vajon megértést vagy megkülönböztetést hoz majd a matrica?
A jövő tavaszra készülhet el az új KRESZ tervezete, amelynek több pontja felrobbantotta a netet. Ezek egyike az idős a volánnál matrica a személygépkocsikon a kezdő vezetők T-jeléhez hasonlóan. A matrica használata nem lesz kötelező, ugyanakkor erősen megoszlanak a vélemények az időskorú sofőrökről.
Idős a volánnál matrica: a fiatalok legyenek türelmesek és toleránsak az idősekkel szemben
Fotó: Getty Images
Az idős a volánnál matrica funkcióját úgy fogalmazták meg, hogy az nagyobb türelmet és odafigyelést váltson ki a többi közlekedőből. A közösségi oldalakon egyes reagálók szerint ez nem vezet jóra, mert a T-betűs gépjárművezetőket sem kímélték a már gyakorlatot szerzett sofőrök. Mások úgy vélekednek, diszkriminációra is utalva, hogy nem a matrivca a megoldás, hanem az, hogy aki kortól függetlenül nincs a megfelelő vezetési képesség, készség birtokában, nem alkalmas arra, hogy felelősségteljesen vezesse járművét, annak el kell venni a vezetői engedélyét. De ki állapítja meg ezt?
Idős a volánnál matrica: jelenleg a háziorvos egyedül dönt a jogosítvány meghosszabbításáról
A jogosítvány érvényessége 50 és 60 év között tíz helyett már öt évre szól, 60 és 70 év között három évre. Hetven év fölött már kétévenként végzi el a háziorvos az alkalmassági vizsgálatot mind a sofőr, mind a többi forgalomban lévő személy biztonsága érdekében.
Vélemény: ne csak egy orvos felelőssége legyen
Dr. Kovács Beáta nagykanizsai háziorvos úgy vélekedett, hogy ne csak egy orvos feladata és felelőssége legyen a belgyógyászati és látásvizsgálat alapján az alkalmasság eldöntése. Mint mondta, sokkal ideálisabb lenne, ha vármegyénként vagy városonként lennének olyan vizsgálati helyek, ahol az idősek, illetve az érintettek képességeit, reakcióidejét, gyakorlati képességeit szimulátorral mérnék néhány közlekedési szabály ismeretének kíséretében. Akkor az illető nem haragudna a háziorvosára, hogy nem akarja meghosszabbítani jogosítványát, hanem a kiadott szakvélemény alapján belátná azt, hogy már nem képes a vezetésre. Ha pedig alkalmasnak ítélik, akkor a háziorvos meghosszabbítja jogosítványát. Dr. Kovács Beáta szerint az idős a volánnál matrica beválhat, de ehhez a közlekedés többi résztvevőjének megértése is szükséges.
Félreérthető üzenet
Az új közlekedési szabályzat kialakításában a Magyar Autóklub is részt vesz. Kiss Ambrus, a Nyugat-dunántúli Regionális Szervezet elnöke személyes véleményét mondta el. Szerinte az idős a volánnál matricának félreérthető az üzenete, mert az egészségügyi állapot, a képességek, a közlekedésben megszerzett gyakorlat és eltöltött idő mind fontos tényező abban, hogy egy ember mennyire tud vezetni, vagy sem. Egyre több munkakörben mozgásban lévő vagy rögzített gépeket kell működtetni. A nyugdíjkorhatár jelenleg 65 év. Addig ezt el kell tudni látni, sőt biztatnak a folytatásra.
Idős vagy fiatal a balesetek okozója
A Zala Vármegyei Baleset-megelőzési Bizottság közelmúltbeli ülésén elhangzott, hogy a 41 és az 50 év közöttiek, illetve a 61 év felettiek okozták a legtöbb balesetet Zalában, idén október végéig. Dr. Kocsis Gyula, az Életet az éveknek Országos Nyugdíjas Szövetség Zala Megyei Szervezetének elnöke szerint, egy idős embert nem lehet eltiltani a vezetéstől, csupán mert idős, ahogy voltak erre javaslatok a közösségi oldalakon. Felelőtlen vezetőket a fiatalok között is lehet találni, utalt az Árpád-hídi és a Bak melletti közlekedési balesetekre. Az idős a volánnál matrica átgondolást igényel, hogy szimpátiát váltson ki, de attól tart, hogy ez nem így lesz.