2021.11.20. 21:00
Kattintásnyira a segítség
Az év bármely szakában kellemetlenséget okoz, ha az online rendelt termék nem érkezik meg, vagy hamar meghibásodik. Még fontosabb a megbízható szállítás és a lehető leggyorsabb garanciális ügyintézés, ha a kiválasztott árucikket karácsonyi ajándéknak szánjuk. Nehézségeinket tetézheti, ha külföldi felületen vásároltunk. A német, cseh vagy román webshopokkal való zöld ágra vergődésben is érdemes lehet az Európai Fogyasztói Központ (EFK) díjmentes közreműködését kérni.
A békeidőben is két számjegyű éves bővülést produkáló digitális kereskedelem felfutását jelentősen felgyorsította a járványhelyzet, írja tájékoztatójában az Innovációs és Technológiai Minisztérium (ITM). A hazai online és csomagküldő értékesítés tavaly múlta felül először az ezermilliárd forintot. A webshopok havi forgalma a legutóbbi tizenegy hónapból hétben haladta meg a korábban soha el nem ért 100 milliárd forintot. 2021 vége újabb rekordot hozhat az elektronikus vásárlásokban. A fogyasztók az interneten böngészve könnyen köthetnek ki külföldi székhelyű webáruházakban, ahol a hazai kínálatban akár el sem érhető termékekre találhatnak. Ezért fontos tisztában lenniük a határon túlról történő rendelés kockázataival, és ismerniük a probléma esetén rendelkezésre álló megoldásokat.
Az Európai Fogyasztói Központ 29 európai ország –az uniós tagállamok mellett az Egyesült Királyság, Izland és Norvégia – vállalkozásaival szemben felmerülő, határon átnyúló panaszok esetén nyújt ingyenes szakmai segítséget és idegen nyelvű támogatást. Az EFK-hoz idén eddig 1110 panasz érkezett magyar fogyasztóktól az elektronikus kereskedelem témakörében. A megalapozott megkeresések közel kétharmada sikeresen rendeződik. A magyar EFK a külföldi társszervezetek közreműködésével egyebek mellett jótállási-szavatossági jogviták megoldásában, hibás vagy elmaradó teljesítések orvoslásában jár el eredményesen. De hathatósan lépnek fel a szándékos megtévesztésekkel szemben is, több ügyfelet szabadítottak ki az úgynevezett előfizetői csapdákból.
– A minisztériumban működő Európai Fogyasztói Központ 2021-ben már több mint kétezer ügyben adott tanácsot a belföldi és határon átnyúló online vásárlásokkal kapcsolatban – fogalmazott Keszthelyi Nikoletta, az innovációs tárca fogyasztóvédelemért felelős helyettes államtitkára. – Közreműködésüknek köszönhetően idén november közepéig 155 magyar vásárló kapott vissza összesen 6 millió forintot. Ha biztosan hazai kereskedőtől rendelünk az interneten, az ITM e-kereskedelmi kisokosában foglaltakat akkor is érdemes megszívlelni.