Baleseti szimulációhoz

2022.04.28. 17:30

Zalai biztonságtechnikai vizsgálóállomáson tesztel a Porsche

Zalai cégnél készített egyedi vizsgálóállomáson végzi töréstesztjeinek egy részét a jövőben a Porsche. A híres márka autógyártójától az újabb megrendelés is megérkezett a 2008-ban zöld mezős beruházásként alapított Gép- és Ferrotech Kft.-hez.

Gyuricza Ferenc

Horváth Máté termékfelelős technológus (balról) és Varga László vezető szerelő az elkészült munkaállomás előtt Fotó: Gyuricza Ferenc

A német autóipari óriáscég a Zalalövőn legyártott, nyolcirányú mozgásra képes, 28 tonnás szerkezeten a karosszéria tetőlemezeinek töréstesztjét végzi. Az öt és fél méter hosszú, öt méter széles, négy méter magas szerkezet munkapadját úgy alakították ki, hogy nyomófeje bármilyen irányból és erővel képes legyen lemodellezni a balesetek során keletkező nyomóhatásokat.

– Ez az első olyan megbízásunk, ami az autóipari biztonságtechnikához kapcsolódik – mondta lapunknak Takács László, a Gép- és Ferrotech Kft. ügyvezető igazgatója. – A felkérést egy közbülső, németországi megrendelőn keresztül a Porschétől kaptuk. Ez nem előzmények nélküli, hiszen évek óta jelen vagyunk a nemzetközi autóipari piacon, ám eddig elsősorban gyártáshoz szükséges szállítópályákat készítettünk a Magyarországon is jól ismert európai márkák számára. Ez a megrendelés nemcsak amiatt különösen fontos a cégünknek, mert a Porsche számára teljesen egyedi berendezést készítettünk, hanem azért is, mert nagyon sok hozzáadott értéket tartalmaz. A kifejlesztésében a saját szakembereink is közreműködtek, a dokumentáció tervezéséhez hozzájárult a témafelelősünk, a hegesztési varratok tervezését pedig teljes egészében a hegesztő szakmérnökünk végezte, és azt el is fogadták a németek – ismertette.

Takács László azt is elmondta, a munkaállomás rendkívül precíziós szerkezet, amit az is jelez, hogy a megrendelő szigorú gyártási feltételeket szabott meg. A nyolcirányú mozgáshoz szükséges görgős lineáris vezetőknél az öt méter hosszú nyomtávon az optimális pályához képest maximum 0,2 milliméteres eltérést engedélyeztek, ami az ügyvezető igazgató szerint szinte határos a lehetetlennel. A magyar szakemberek a gyártás során azonban olyan professzionális munkát végeztek, hogy a berendezés befeszülés nélkül képes bármilyen irányú mozgást végezni.

– A 2008-ban alapított Gépés Ferrotech Kft. egy négy-öt fős kisvállalkozásként indult, és ma 65 alkalmazottal dolgozik – folytatta Takács László. – Az árbevételünk ezen időszak alatt 150 millió forintról 1,2 milliárd forintra nőtt, miközben 3-4 éves ciklusokkal egymilliárd forintot meghaladó fejlesztést végeztünk. Ennek köszönhetően ma már minden feltételünk biztosított az egyedi gépgyártáshoz. Három fő termékcsaláddal dolgozunk, ebből a legjelentősebb a már említett komplett autóipari szállítópályák gyártása, ami a termékpalettánk körülbelül hatvan százalékát jelenti. Mellette olyan speciális daruszerkezeteket készítünk, amelyek akár 6-800 méter magas felhőkarcoló építésére is alkalmasak, illetve egyéb acélszerkezeteket, kohászati berendezéseket gyártunk még, szintén egyedi megrendelések alapján – sorolta.

Takács László hozzátette, az autógyártás terén a közép-kelet- európai régióban rendkívül nagy a konkurenciaharc. A hazai versenytársak mellett a piacon jó pozícióban lévő cseh cégekkel, továbbá a szlovák, lengyel és szlovén gyártókkal kell megküzdeniük. A Porsche számára készített vizsgálóállomás elkészítésére viszonylag szűk határidő állt rendelkezésre, így az egyes alkatrészek megmunkáláshoz olyan hazai partnerek segítségét is kérték, akikkel már régebb óta kapcsolatban állnak. A közös munka eredményesnek bizonyult, amit többek közt az is jelez, hogy már újabb megrendelést is kaptak, ugyanezen márka számára fognak övfeszítéshez kapcsolódó vizsgaállomást készíteni.

Ezek is érdekelhetik

Hírlevél feliratkozás
Ne maradjon le a zaol.hu legfontosabb híreiről! Adja meg a nevét és az e-mail-címét, és mi naponta elküldjük Önnek a legfontosabb híreinket!