2017.10.12. 07:00
Végre kikotorják az iszapot a kanizsai Csónakázó-tóból
A tervek szerint mintegy 1200 köbméter iszapot kotornak ki a Csónakázó-tó dél-keleti öbléből a következő egy hét során. A kiszedett iszapot a tó partján terítik el.
Az évek alatt felgyülemlett iszapot most egy úszó- és egy lánctalpas kotrógép emeli ki a meder aljáról Fotó: Szakony Attila
A tó dél-keleti öblét – az intenzív iszaposodás és a vízinövények túlburjánzása miatt – már régóta nem használták a horgászok, így jelentős terület esett ki a vízfelület hasznosításából.
– A tó ezen részét a Látóhegyi árok táplálja, de a vízfolyás az évek során rengeteg hordalékot is bemosott a Csónakázó-tóba – magyarázta Fitos István, a városüzemeltetési feladatokat ellátó VIA Kanizsa Zrt. vezérigazgatója. – A fenti probléma miatt a mederkotrás időszerű volt. – Az előzetes becslések szerint a 4000 négyzetméteres öbölben legalább 30 centiméter vastagságú iszapréteg halmozódott fel.
A városüzemeltető társaság két kotrógépet is rendelt, így az egyik úszó kotrógép az öböl közepén, míg a lánctalpas forgó kotró a tó partjáról dolgozik.
– A munka kedden kezdődött és várhatóan a jövő hét keddjén fejeződik be – árulta el a vezérigazgató, aki elárulta: a kitermelt iszap elhelyezése kapcsán hivatalos állásfoglalást kértek a katasztrófavédelmi és a környezetvédelmi hatóságtól is. Ezek alapján döntöttek úgy, hogy az iszapot – miután kiszikkadt – a tópart feltöltésére használják, a jelenlegi szabályok szerint ugyanis magánterületen, azaz az önkormányzat saját ingatlanán elteríthető az iszap.
– Természetesen a mederkotrás nem oldja meg hosszútávon az iszaposodás problémáját, ezért egy hordalékfogót is szeretnénk elhelyezni a területen – folytatta Fitos István, aki jelezte: a létesítmény tervezési és engedélyeztetési díja mintegy 1.3 millió forintba kerül, míg a kivitelezésre 21 millió forintos kalkulációt készítettek. – Ennek megvalósításához nyilván az önkormányzat támogató döntése is szükséges, önerőből ugyanis nem tudjuk kifizetni a hordalékfogó költségeit.
Mint megtudtuk: a mostani mederkotrás közel 2.7 millió forintos költségét a városüzemeltető társaság a saját büdzséjéből finanszírozta.
A mederkotrás egyébként illeszkedik abba a fejlesztési sorozatba, melynek fő célja vonzóvá, érdekessé tenni a tavat és annak környezetét. A kilátó felújítása, az erdei tornapálya kialakítása és a kerékpáros központ működtetése is ezt a szempontot erősíti.