2018.01.18. 14:00
A testi és lelki egészségre gyúrnak Kanizsán
A diákok testi-lelki egészségére próbál hangsúlyt fektetni a jövőben a Zrínyi-iskola. A kísérleti „Egészségfejlesztő Iskola2 projekt, ami az idei esztendőtől indult, számos területen hozhat változást.
Fallerné Márkus Lívia éppen órát tart a lányoknak. Nem csak a tehetségeket gondozzák, a kevésbé ügyeseket is fejlesztik Fotó: Szakony A.
A kanizsai Zrínyi-iskola mindig is híres volt a kiemelkedő sportteljesítményekről, az intézmény korábban számos alkalommal nyerte el a „legsportosabb iskola” címet.
– A stratégia kidolgozásakor tulajdonképpen ezeket a hagyományokat szerettük volna erősíteni, illetve kiszélesíteni – fogalmazott Faller Zoltán igazgató, aki hozzátette: a sport csak egy része az egészséges életre való nevelésnek, a gyerekek esetében ugyanúgy fontos szerepet játszik az egészséges táplálkozás, az érzelmi, illetve mentális egészség megteremtése is.
A sport területén az iskola azt szeretné elérni, hogy a diákok számára örömet okozzon a mozgás.
– Ezt úgy próbáljuk megvalósítani, hogy a testnevelés órák és a szakkörök keretében minél több mozgásformával és sporteszközzel ismertetjük meg a fiatalokat, a labdarúgástól kezdve a kézilabdán, kosárlabdán keresztül, az atlétika, a tenisz, az úszás, a vízilabda, esztétikus testképzés, moderntánc és az AirTrack tornáig egyéb fitnesz-programokig bezárólag – említette az igazgató, aki hozzátette: éppen az a céljuk, hogy a kiemelt tehetséggondozás – a Zrínyi Sport és AirTrack Akadémia – mellett, a kevésbé ügyeseket is olyan szintre fejlesszék, hogy később akár sportegyesületekbe is bekerülhessenek.
Az iskola a program keretében a gyerekek lelki egészségére is nagy hangsúlyt kíván fektetni, elsősorban egyfajta pozitív gondolkodásmódot szeretnének meghonosítani, de a diák-diák közti kapcsolatok és a tanár-szülő közti együttműködés erősítését javulását is célul tűzték ki.
– Iskolánk is csatlakozott az boldogságóra-programhoz, melynek keretében az osztályfőnöki órákon olyan témákról beszélgetnek a fiatalok, melyekről manapság kevés szó esik – folytatta Faller Zoltán, aki elárulta: egymás elfogadása, tisztelete, a konfliktusok kezelése vagy éppen a segítőkészség mibenléte kerül majd a középpontba.
Az iskola mindezek mellett a fenntartható fejlődés és az egészséges életmód terén is fontos célkitűzéseket fogalmazott meg, így például odafigyelnek az diákok egészséges táplálkozására, szabadtéri túrákat, kirándulásokat szerveznek, s a környezetvédelem és az élményközpontú tanulás is kiemelt szerephez jut.
– Hogy mit várunk mindettől? – kérdezte az igazgató. – Elsősorban azt, hogy a gyerekek látóköre kiszélesedik, s a viselkedési kultúra mellett, a tantárgyi eredmények javulásában is bízunk. Reményeink szerint a család és az iskola kapcsolata is javulhat ezáltal, s így olyan összefogást eredményezhet, amiből mindenki – diák, szülő, tanár – profitálhat.
Mint megtudtuk: az iskola pedagógusai elkezdték kidolgozni a módszertant, hogy a következő öt évben teljeskörűen megvalósuljon az egészségfejlesztő iskolai koncepció.
– A módszertan mellé, egy mérési rendszert is kidolgozunk, így azok az iskolák, amelyek csatlakoznak a programhoz lemérhetik, hogy melyik területen kell fejleszteni a közösséget, s mit kell tenniük ahhoz, hogy bronz, ezüst vagy akár arany fokozatú egészségfejlesztő intézménnyé váljanak – magyarázta Faller Zoltán.