2018.11.06. 14:00
Pályaorientációs verseny és karriernap Zalaegerszegen
A szőlőültetvényeket drónok ellenőrzik, a tőkék között pedig majd robotok dolgoznak. Valahogy így képzelték el a jövőnk egyik szeletét azok a siófoki gimnazisták, akik részt vettek a megyeszékhelyi Zalakerámia-rendezvénycsarnokban hétfőn tartott pályaorientációs napon.
Ügyességi feladat „részegszemüvegben”: versenyben a Ganz-iskola csapata, Bolla István (balról), Farkas Tamás, Domján Tamás Fotó: Katona Tibor
Ez a rendezvény egyben az európai szakképzési hét része is, amelyre hazánk 293 programot akkreditált, a kontinens országai közül a legtöbbet, ahogy ezt a megnyitón Magyar Zita, a Nemzeti Szakképzési és Felnőttképzési Hivatal főigazgató-helyettese kiemelte. Hozzátette: ez is jelzi, hogy hazánk kiemelt figyelmet fordít a szakképzésre.
A Zalaegerszeg Felsőoktatásáért Közalapítvány a szakképzési centrummal együtt harmadik alkalommal szervezte meg a játékos vetélkedővel egybekötött pályaorientációs programot, amelyre Zala, Vas és Somogy megyéből 16 középiskola diákjai jöttek el. A belőlük verbuválódott 6-6 fős csapatok számára szerveztek vetélkedőt, amelynek egyik eleme volt a jövőbe látás, azaz prezentációt kellett tartani arról, miként élünk majd 2042-ben.
A bevezetőben említett siófoki Mathiász János gimnázium versenyzői szerint az autonóm gépek térnyerése mellett az oktatás is komolyan átalakul, az iskolában töltött heti két nap mellett a többi időben otthon tanulnak majd a diákok. A prezentációk mellett kreativitásból, ügyességből, illetve együttműködési képességből is megmérettek a részt vevő fiatalok. Mint Rákosi Szabolcs, a győri Mobilis Közhasznú Nonprofit Kft. pályaorientációs vezetője elmondta, a továbbtanulásban, munkavállalásban is fontos készségeket igyekeztek felmérni a pár perces feladatokkal.
Pálcikákból és pillecukrokból alakzat építése, kirakós játék motorblokkdarabokból, csavarok és anyák párosítása úgynevezett részegszemüvegben; csak néhány a próbatételekből. A játékos vetélkedő kísérő rendezvényeként pedig felsőoktatási intézmények, vállalkozások, duális oktatóhelyek mutatkoztak be, és ezeknél további kvízfeladatokat kaptak a versenyzők. A TechTogetherrel egy időben az általános iskolák pályaválasztás előtt álló tanulói számára a Pannon Fejlesztési Alapítvány szervezett külön programot, amelynek középpontjába az autonóm autózást állították.