2021.06.22. 17:30
Németh László-díjat kapott a Zrínyi Miklós Gimnázium igazgatóhelyettese
Németh László-díjat kapott a közelmúltban a zalaegerszegi Zrínyi Miklós Gimnázium igazgatóhelyettese, matematika–informatika szakos tanára, Kiss Zsolt. Az Emberi Erőforrások Minisztériuma ezzel több évtizedes pedagógusi munkáját ismerte el. A díjat elsősorban azok a nevelők kapják, akik a diákok harmonikus személyiségformálásában tevékenyen részt vesznek. Kiss Zsoltot a Zalaegerszegi Tankerületi Központ és a gimnázium javasolta a kitüntetésre.
Kiss Zsolt: egykori zrínyisként kerültem vissza az alma materba Fotó: Pezzetta Umberto
A mostani, tehetséggondozásért járó elismerést már megalapozta 2018-ban a tantestület által adományozott Móra János-díj, 2002-ben pedig a Neumann János Számítógép-tudományi Társaság által odaítélt Tarján Rezső-díj. Utóbbit a 2001. évi Közép-európai Informatikai Diákolimpia szervezésében végzett munkájáért kapta.
A szakmai elismerést természetesen a diákok szeretete és ragaszkodása, hálája egészíti ki. Az pedig hab a tortán, amikor az egykori tanítványok megtalálják álmaik hivatását.
– Szerencsésnek mondhatom magam, ugyanis pályafutásom során nagyon sok jó képességű gyerekkel dolgozhattam, dolgozhatok együtt – emlékszik vissza a kitüntetett pedagógus.
– Hogyan indult a pályám? Több kollégámhoz hasonlóan egykori zrínyisként kerültem vissza az alma materba, pontosan harminckét évvel ezelőtt. Csupán néhány év kitérőt tettem, 2004 és 2011 között a Budapesti Gazdasági Főiskolán (ma már Pannon Egyetem ZEK) voltam főállásban, ám óraadóként maradtam a gimnáziumban.
Horváth Attila akkori igazgató hívására újra visszatértem, azóta vagyok igazgatóhelyettes. Természetesen számomra a tanári munka jelenti a főállást. Ezt a személyiségformálásról szóló díjat egyfelől a speciális bánásmódot igénylő gyerekekkel foglalkozó pedagógusoknak ítélik oda, másfelől a kivételesen tehetséges fiatalok gondozásáért, inkább ez utóbbi jellemző rám.
Egy gimnazistának az OKTV és a diákolimpia jelenti a tanulmányai alatt elérhető csúcsot. Abban a szerencsében van részem, hogy nekem voltak diákolimpiára eljutó diákjaim informatika tantárgyból.
– Miből, kiből lesz a cserebogár? Milyen képességek szükségesek ahhoz, hogy valaki kiemelkedjen a tömegből?
– Soha nem tetszelegtem abban a szerepben, hogy mindent tudok. Most is van legalább kettő olyan tanítványom, aki biztosan túlszárnyal majd, de ez természetes és ennek nagyon örülök. Matematikából olyan érzékkel rendelkeznek, ami kevesekben adatik meg. Nem az a tanár feladata, hogy okosabb legyen a gyerekeknél, hanem az, hogy jól irányítsa őket. Nagyon jó érzés, amikor a tanítvány partner a problémamegoldásban, ötletadásban.
Szerencsére tanórákon, szakkörökön ez többször előfordul, annyira ötletesek és kreatívak a tanítványok. A jó tanár-diák kapcsolatba az is belefér, hogy én tévedek, amit felismerek és javítom a hibát. A reál tantárgyakra jellemző, hogy akkor lehet komoly eredményeket elérni, amikor már az alapórákon is lehet színvonalasan oktatni. A gyerekek igénylik a közösséget, a visszajelzést, az egészséges versenyszellemet, ilyenkor szinte „húzzák” magukkal a társakat. Ez a közeg nagyon sokat jelent.
Ha valaki versenyre készül, akkor a tanórai oktatást szakköri foglalkozással kell megfejelni. Számomra fontos az, hogy megismerjük egymást más közegben is. Szerencsére több pályázatnak köszönhetően nyári, intenzív felkészítő táborokat szervezhettem, ahol az ismeretanyagon kívül foglalkozhattam a gyerekek személyiségének fejlesztésével is.
Pályafutásom alatt kettő nyolc évfolyamos osztályt is végigvittem matematikából, ezalatt nagyon megismertük egymást és közel kerültünk egymáshoz.
– Gondolom, jólesik a visszajelzés. Nyomon követi, hogy mivé lettek az egykori kiskamaszok?
– A digitális tér egyik pozitívuma volt, hogy még intenzívebb lett az online kapcsolattartás, de szerencsére sokan személyesen is meglátogatnak a volt tanítványaim közül. A feladataim közé tartozik még a tehetségmenedzselés, tehetséggondozó programok, tanári műhelymunkák szervezése. A Zrínyinek, mint Minősített Tehetséggondozó Műhelynek a programfelelőse vagyok.
Legutóbb olyan előadást szerveztünk, ahol egyik volt tanítványunk a kaliforniai Stanford Egyetemről, a gimnazisták otthonról, én pedig az iskolából jelentkeztem be, a téma az adatbányászat volt, meg persze az, hogy miként lehet a Zrínyiből a világ másik végére eljutni kutatói ösztöndíjjal. Különösen jónak találom, amikor a pályaválasztás előtt álló fiatalok példát látnak és kellő információt kapnak az iskola egykori tanulóitól.
A beszélgetés végén eszembe jut, bizony sokakhoz hasonlóan nekem is a matematika volt a mumus tantárgy, ám Kiss Zsolt állítja, még emelt szintű érettségire is fel lehet készíteni olyan gyermeket, aki egyébként különösebb tehetséget kezdetben nem mutat a matematika iránt, de kellően szorgalmas.
A pedagógus megemlíti, a fentieken kívül még a Zrínyiben futó Arany János tehetséggondozó program felelőse, ahol a hátrányos helyzetű, tehetséges gyermekek felzárkóztatását, felsőoktatási intézménybe való bejutását célozzák meg, ott is hasonló kihívások elé néznek, s bizony szép eredmények születnek. Nagyon büszke például arra, hogy a legutóbbi matematika fakultációjára a nyolc évfolyamos gyerekekkel együtt öt AJTP-s diák is járt. Valamennyien végigvették a négy év akadályait, és sikeresen tanultak tovább.
Nagy kert és zeneszoba
Tanári pályájának legszebb része, amikor tehetséges diákokkal foglalkozik, mondta Kiss Zsolt, ilyenkor feltöltődik a sziporkázó tanulók között. A szaktárgyi tudás mellett pedig olyan többletet kíván nekik nyújtani, amivel komplexebben látják a világot, illetve megfelelő életminőségre törekednek. Egy jó tanár nem prédikál vizet borivás közben, hanem életszemléletét gyakorlati példával támasztja alá. A zrínyis tanár lassan arborétummá váló hatalmas kertjét gondozza. Emellett ráérő óráiban bekuckózik profin kialakított zeneszobájába és jobbára jazzt, klasszikus zenét hallgat majdhogynem koncerttermi minőségben.