Frissen Zalából

2021.07.03. 15:00

A lánchajtás forradalmi újítás volt a 19. században

Dene ­Tibor, a Kanizsai Oldtimer Kerékpáros Szövetség (KOKSZ) elnöke elsőként lapunknak mutatta be a Rover biztonsági kerékpár korhű másolatát, amit a kalocsai Rideg Krisztián készítette el patinás kivitelben.

Benedek Bálint

Dene Tibor és a Rover

Forrás: Zalai Hírlap

Fotó: Szakony Attila

A hagyományőrző szervezet elnöke jóvoltából a ma ismert kerékpár fejlődésének utolsó előtti fázisát láthattuk. Az eredeti Rovert a Starley és Sutton cég gyártotta Angliában 1885-ben, a tulajdonosok közül Starley találta fel a lánchajtást, még 1872-ben.

– Akkoriban óriási szenzáció volt, hogy a lánchajtás bekerült a két kerék közé, melyek átmérője már majdnem egyforma – mesélte Dene Tibor. – Azt írták, hogy biztonságosabb, mint bármely tricikli, gyorsabb és könnyebb mint a korábbi kerékpárok. Fogantyúi vannak, amelyek megkönnyítik a tárolást vagy szállítást. Messze a piac legjobb hegymászójaként jellemezték. A gyártók pedig még ugyanabban az évben a mai kerékpárokhoz kísértetiesen hasonlító termékkel jelentkeztek.

Dene Tibor és a Rover
Fotó: Szakony Attila / Zalai Hírlap

A kalocsai kerékpárépítő, Rideg Krisztián korabeli tervek és fotók alapján készítette el a kanizsaiaknak a kerékpártörténelem ikonikus darabját. A bicikli a maga idejében is vasból készült, de 25 kilogrammos súlyával még mindig könnyebb volt, mint a velocipédek vagy triciklik.

Dene Tibor ­hozzátette: minden alkatrész az eredeti helyére került. Korabeli karbidlámpát is szereltek rá, melyben kalcium-karbidból víz hozzáadásával acetiléngáz fejlődik, és ez egy égőfejen kivezetve erős fényt ad. Csengőként pedig minikolompot kapott. Bárki képes lehet hajtani a bowdenes fékkel rendelkező modellt, melynek kormány- és ülésmagassága a manapság megszokotthoz hasonló.

Hírlevél feliratkozás
Ne maradjon le a zaol.hu legfontosabb híreiről! Adja meg a nevét és az e-mail-címét, és mi naponta elküldjük Önnek a legfontosabb híreinket!

Rovatunkból ajánljuk

További hírek a témában