2023.01.02. 18:00
Január 1-től nem kell papíralapú vendégkönyvet vezetni a szálláshelyeken
Egy tavaly nyáron elfogadott törvénymódosítás értelmében január 1. óta nem kell papíralapú vendégkönyvet vezetni a hazai szálláshelyeken, s ezzel megszűnt a kétszeres nyilvántartási kötelezettség.
Az IFA bevallásával kapcsolatos adminisztrációt a szolgáltatók kizárólag a szálláshelykezelő szoftverükben vezetik mostantól
Forrás: Hotel Fenyves
A Nemzeti Turisztikai Adatszolgáltató Központ (NTAK) 2019-es elindításának egyik célja az volt, hogy a szálláshely-szolgáltatói szektort a digitalizáció útjára állítsa. Ma már a 46 ezer hazai vállalkozás mindegyike digitálisan adminisztrálja és rögzíti foglalásait a szoftverében, s mivel mindez stabil rendszerré vált, az ágazat adminisztrációs terheinek csökkentése tovább folytatódhat.
A Magyar Turisztikai Ügynökség emlékeztet: bár 2020 óta valamennyi hazai szálláshely-szolgáltató ilyen szoftvert használ, számos önkormányzat továbbra is rendeletben írta elő a papíralapú vendégkönyv vezetését, ami dupla adminisztrációt jelentett – a vállalkozásoknak és a vendégeknek is.
Az Országgyűlés által tavaly nyáron elfogadott törvénymódosítás ‒ a szakma kérésének megfelelően – rendezte a helyzetet, megszüntetve a papíralapú vendégkönyv alkalmazását, ami csökkenti az adminsztrációs terheket, s ezzel gyorsabbá válik a vendégek bejelentkezése is.
Ezután az idegenforgalmi adó (ifa) bevallásával kapcsolatos adminisztrációt a szolgáltatók kizárólag a szálláshelykezelő szoftverükben vezetik majd, így mostantól a jegyzők is az abban szereplő adatok alapján ellenőrizhetik az egyes vállalkozások ifa-bevallásainak adatait.