2023.09.13. 13:07
Öt nap kaland gyönyörű tájakon, különleges járművekkel
Kalandokkal és élményekkel telve halad az öt napon át tartó II. Balkán Rally mezőnye a Kotori-öbölben lévő cél felé. A veteránautós- és motoros verseny résztvevőire csodás tájak s olykor izgalmak várnak.
Az első szakasz végén a mezőny felsorakozott a Festetics-kastély parkjában. Sokan megcsodálták a különleges járműveket
Fotó: Péter B. Árpád
A mintegy száz résztvevő Budapestről indulva Keszthelyt, Banja Lukát, Szarajevót, majd Kalasint érintve jut el csütörtökön délutánra a Kotori-öbölig, egészen pontosan a boszniai Herceg Noviig, közben kihívásokat, feladatokat teljesítve. Az egyik ilyen, hogy út közben, meghatározott helyszínekről fényképet kell készíteniük, beragasztva azokat a viadal sok információt tartalmazó hivatalos albumába.
A másik kihívás, hogy „ideális idő” alatt kell a szakaszokat teljesíteni, s ha ettől, vagy a meghatározott „tökéletes útvonaltól” eltérnek, pontlevonás a büntetésük, amit a startkor virtuálisan megkapott ezer egységből számolnak le a szervezők, de pluszfeladatokért akár bónuszok is szerezhetők. Végül az nyer, akinek a célban a legtöbb pontja lesz.
Vértes János Benjámin főszervező a keszthelyi Festetics-kastély parkjában lapunknak elmondta: utazásszervezőként előnyben részesíti az olyan élményeket, amelyek „komplexek, bonyolultak, s egyedül nehéz megvalósítani”. A Balkán Rally e szakmai szenvedélyből született.
– A road trip műfaja pont ilyen – szögezte le Vértes János Benjámin –, hiszen az ember minden éjszaka máshol alszik, és fontos az is, hogy megválassza a legszebb útvonalat, kerülve az autópályákat. Az első ilyen túrám, lassan húsz éve pont a Balkánra vezetett. Szervezőtársam pedig egy motoros egyesületet vezet, így ebben a túrában összekapcsolódik a közösségépítés szándéka és az utazásszervezői tapasztalat.
A célhelyszín megválasztását az is motiválta, hogy Montenegró gyönyörű, s „olyan a hangulata, mint a francia Riviérának vagy éppen Dél-Olaszországnak”, és erre a legtöbben nem számítanak, hiszen csak kevesen ismerik, tette hozzá a szakember, aki szerint a Balkán Rally attól is különleges, hogy kizárólag 1990 előtti járművekkel lehet indulni.
Ennek jegyében a mezőnyben feltűnt egy 1969-es Mustang, de volt ’59-ből származó modell is, illetve akadt oldtimer Mercedes, BMW, Chevrolet, emellett Mustang, MG, Austin, Porsche, illetve Volvo és Volkswagen is.
– Nem feltétel, hogy drága autó legyen, inkább az, hogy valamilyen szempontból érdekes, jó állapotú, akár antik modell, amely izgalmas és jól néz ki. A jelentkezéskor egy zsűri dönti el, hogy indulhat-e az adott autó, vagy sem – árulta el Vértes János Benjámin.