2024.06.28. 11:30
A bizalom vesztésre áll, egyedül az üzleti szféra élvezi
Az üzleti szféra még mindig élvezi a bizalmat, jelentette ki egy globális felmérés alapján Ludvig Orsolya Stefanie, a Mathias Corvinus Collegium Média Iskola – Kommunikáció Műhelyének vezetője, a Vezetőképző Akadémia mentora, oktatója. Kinek hiszünk és miért? című előadásában a kommunikációs szakma kihívásairól és a világméretet öltő bizalomvesztésről beszélt a zalaegerszegi MCC közelmúltbeli szakmai rendezvényén.
Ludvig Orsolya Stefanie: Az elvesztett bizalmat elképesztően nehéz visszanyerni
Fotó: Antal Lívia
- A bizalom óriási válságban van az egész világon - szögezte le előadása elején, hozzátéve azt, hogy a bizalomvesztésnek nagyon sokszor kommunikációs oka van. - Márpedig mindnyájan ősbizalommal érkezünk a világra. Bizalommal vagyunk a világ, a szüleink iránt, mindent, amit mondanak, mindent, amit látunk, kétkedés nélkül fogadunk el. Egyszer csak elkezdünk megkérdőjelezni mindent, ami a tanulási folyamat fontos része a gyermekkorban. Ez a saját értékítélet, vélemény, meggyőződés kialakításában és a mellette való kiállásban segít. Amikor már helyén tudjuk kezelni, hogy ki mit mond, milyen szándékkal, milyen kontextusban, akkor visszajön a bizalom. Ebben a folyamatban azonban nem a bizalom elvesztéséről van szó, csak a dolgok, állítások megkérdőjelezéséről – húzta alá Ludvig Orsolya Stefanie.
A bizalomvesztés ördögi körében vagyunk
Közel 30 éves kommunikációs vezetői tapasztalatára utalva azt mondta, hogy a vállalati kommunikáció kicsit elvontabb, de innen eredeztethető. Ha a bizalom elveszik, elképesztően nehéz visszanyerni. A stratégiai kommunikációs szakember szóba hozta, hogy az Edelman Trust Barometer 2000 óta méri a bizalmi indexet 30 országban annak alapján, hogy milyen a társadalom bizalma a különböző fórumok, platformok iránt.
- Elképesztően romlik a bizalom, amit az Edelman Intézet 2022-ben már úgy aposztrofált, hogy a bizalomvesztés ördögi körében vagyunk, amiből nem tudni, hogyan lehet kitörni. Az az évi kutatás legfontosabb megállapítása, hogy a bizalmatlanság a társadalom alapvető érzése. Ebben azonban kettősség érezhető, hiszen a közösségi médiának és az influenszereknek még sokan, gondolkodás nélkül hisznek. A bizalom tekintetében a kormányzatok és a média globális vesztésre áll, illetve az álhírektől való félelem abszolút tetten érhető.
Az Edelman Intézet 2022-es kutatásának megállapításai közé sorolta azt, hogy az üzleti szféra még mindig élvezi a bizalmat. Ekképpen azt is leszögezte, hogy az üzleti szférának vezető szerep jut a bizalmatlanság ördögi körének megtörésében.
Vezető szerep a bizalmatlanság letörésében?
Ludvig Orsolya Stefanie erről úgy vélekedett, hogy ezáltal nagy felelősséget helyeztek az üzleti szférára. A vállalati kommunikáció minősége, jelentősége itt jön a képbe, hangsúlyozta a szakember, amely a munkatársakat, az érdekelt feleket, a külső célcsoportot tekintve többek között a vevőkre, a fogyasztókra, az önkormányzati és kormányzati szervekre, a médiára, a jövőbeli munkavállalókra terjed ki. Ludvig Orsolya Stefanie kiemelte, hogy a vállalati kommunikációs stratégia célja a jó hírnév megőrzése, amiért igyekeznek is tenni a vállalatok. A megítélés javításában, a bizalom fenntartásában fontos szerep jut a kríziskommunikációnak is, például amikor egy terméket annak meghibásodása, vagy egészségre ártalmas volta miatt vissza kell vonni.