2024.06.24. 13:30
Szép Zalában születtem – honismeret minél korábban
Idén áprilisban rendezte meg a baki iskola a 25. Aprók dala népdaléneklési versenyt, melyen zalai népdalokat adtak elő a versenyzők.
A népdalversenyt összekötötték egy rajzpályázattal is, melynek címe: Zala az aprók szemével
Fotó: Baki iskola
- A jubileumi alkalom adta az ötletet, hogy ne csak énekeljünk Zaláról, hanem ismerjük is meg, hol, hogyan élünk, s azt is, hogyan éltek őseink itt a szűkebb hazában. A népdalversenyt összekötöttük egy rajzpályázattal is „Zala az aprók szemével” címmel, ahol zalai tájak, épületek ábrázolását kértük az ügyes kezű nebulóktól – tájékoztatta lapunkat a baki Göcsej Kapuja Általános Iskola tanára, a honismereti program szervezője, Béresné Simon Eszter. - Az értékes, igényes munkák bizonyították, hogy a gyerekek nyitottak a környezetük megfigyelésére, büszkék lakóhelyük szépségére.
A baki iskolások már januártól elkezdték Zala vármegye megismerését.
- Kollégáim jóváhagyták az általam készített vázlatot, és örömmel fűzték tovább s tették megvalósíthatóvá a saját osztályukban - folytatta a tanárnő. - Mind a négy alsós évfolyamon megvalósult egy-egy népmese feldolgozása, zalai étel készítése, dalok, táncok tanulása. A matematika órán útvonalterveket készítettek: a harmadikosok a zalai haranglábakat kutatták fel és terveztek kirándulást; a negyedikesek Deák Ferenc életútját „járták végig”, és számolták a távolságokat. A digitális kultúra órán PPT is készült ezekről az utakról. Jól megismerték a vármegye térképét. Plakátokat készítettek néhány turisztikai látványosságról a környezetismeret órákon, és bemutatták egymásnak, hogy miért érdemes oda ellátogatni.
Zalai termékek felhasználásával az elsősök tökmagolajos salátát készítettek, a másodikosok tüskeszentpéteri lisztből palacsintát, a harmadikosok göcseji krumpliprószát, a negyedikesek pedig búzaprószát sütöttek. Bővült a mérésekkel kapcsolatos tudásuk is, hiszen tömeg-, súly- és időmérést is tartalmaztak a feladatok.
Megismertek néhány régi használati tárgyat, ki is próbálhatták a diódarálót, a faszenes vasalót, a petróleum lámpát, a kaptafát, de akadt mozsár, mécstartó, kukoricamorzsoló is. A legnagyobb „sikert” a libatömő aratta: nehezen tudták elképzelni, hogyan is nyomták le a torkán szegény jószágnak ezt a szerkezetet. A játékos foglalkozásokat nagyon élvezték a gyerekek, csukott szemmel is felismerték a tárgyakat.
Az első és második osztályosok többször sétáltak a faluban, megálltak a szobrok, híresebb épületek előtt, felfedezték a régebbi házakat, meghajtották a kerekes kutat, megismerték a helyi szokásokat.
A harmadikosok Söjtörön megnézték a Deák-házat, ahol barátságos vezetést kaptak. Pusztaszentlászlón többször is felmásztak az újhegyi kilátóra, hiszen onnét, ahogy egy kisdiák mondta, látszik egész Zala vármegye. Ezután egy farmot látogattak meg, ahol teheneket tartanak. A gazda megengedte, hogy a gyerekek megsimogassák az állatokat, és minden kérdésükre választ kaptak. Ezután átsétáltak a Fa Nándor által készített hídon, és megkerülték a tavat is, begyűjtve néhány kullancsot.
Terveink szerint a következő tanévben folytatják Zala megismerését.
A projekt megvalósításában részt vett minden baki tanító: Nyul Lászlóné, Halmágyi Viktória, Czigány Judit, Boronyák Éva, Kiss-Molnár Brigitta, Béresné Simon Eszter, Molnár Anikó, Pete Istvánné. A dalok, táncok tanulását és a program összeállítását segítette Baloghné Bacsa Ibolya.
Szép Zalában születtem - baki iskolai program
Fotók: Baki-iskola