2024.09.26. 14:00
Jövőre elkezdődik a zalaszentiváni deltavágány építése
Egyvágányú új vasúti pálya, új nyomvonalú közút, három vasúti átjáró, új megállóhely Zalaszentivánon. A GYSEV (Győr–Sopron–Ebenfurti Vasút Zrt.) szeptember 16-án tette közzé felhívását az uniós pályázati értesítőben, miszerint kivitelezőt keres a zalaszentiváni deltavágány megépítésére.
A GYSEV kivitelezőt keres a zalaszentiváni deltavágány építésére
Forrás: iho
A beruházást bizonyára nagyon várják már azok, akik nemcsak a két vármegyeszékhely, Szombathely és Zalaegerszeg között veszik igénybe a vasúti közlekedést, hanem az észak- és nyugat-dunántúli régióban utaznak. A hirdetményben részletes leírás található arról, hogy a nyertes kivitelezőnek milyen feladatokat kell majd elvégeznie. Eszerint 1500 méter hosszú új egyvágányú vasúti pálya építése, 570 méteren a vasúti pálya teljes átépítése, 405 méter hosszan a közút új nyomvonalra helyezése, három vasúti átjáró megépítése, utasperon létesítése és hat állásos P+R parkoló kialakítása szerepel a tervekben.
A zalaszentiváni deltavágyány jó a GYSEV és a MÁV részére is
Az IHO szakportál (Indóház Közlekedési Lap- és Könyvkiadó online közlekedési, logisztikai hírportálja) korábbi megfogalmazása szerint az új deltavágány megépítése „mindkét hazai vasúttársaság számára előnyös, hiszen érinti a 17-es vonal GYSEV által üzemeltetett részét, valamint a 25-ös vonal MÁV-üzemű, Zalaszentiván–országhatár–Őrihódos (Hodos) szakaszát. A két vonalszakasz része a Nyugat-Dunántúlt is átszelő, észak-déli RFC 11-es, úgynevezett Amber (Borostyánkő) nemzetközi vasúti teherszállítási korridornak.”
Hogy kevesebb legyen a menetidő és kényelmes legyen az utazás
A Magyarországon és Ausztriában működő, több mint 400 kilométeres pályahálózatot fenntartó és üzemeltető integrált vasúttársaság az interneten közzétett, a Zalaszentiváni deltavágány előkészítése címet viselő projekt közleményében úgy fogalmaz: „A zalaszentiváni deltavágány megépítése azért szükséges, mert a Szombathely és Zalaegerszeg között közlekedő személy- és tehervonatok jelenleg csak menetirányváltással tudnak áthaladni Zalaszentiván állomáson. Ez növeli a menetidőt, emellett külön tolató személyzetet igényel.” Indoklásuk szerint ez a beruházás jelentősen egyszerűsítené a vasúti közlekedést a két vármegyeszékely között. A tervek szerint Zalaszentivánon egy új vasúti megállóhely épül majd, amely a jelenlegi vasútállomást elkerülő vonatokra is lehetővé teszi a helyieknek a fel- és leszállást. Az új állomás a deltavágánytól északra, a község központjához közel készülhet el. Az új megállóhely neve „Szentivánvölgy” lesz. A név Zalaszentiván község mellett utal a közeli Sárvíz patak völgyére is.
A vasúttársaság által kiadott közleményből az is kiderül, hogy az elmúlt években sikeresen lezárta a projekt előkészítését: elkészültek a kivitelezéséhez szükséges tanulmányok, tervdokumentációk, emellett a vasúttársaság megszerezte a megvalósításhoz szükséges, jogerős engedélyeket is. Rövidesen a kivitelezés is megkezdődhet, az ehhez szükséges forrásokat uniós támogatás felhasználásával biztosítja a vasúttársaság. A kivitelezési munkák várhatóan 2025-ben indulhatnak meg, a deltavágány a tervek szerint 2027-re készülhet el.