2024.11.12. 20:00
Az ételfutárok többsége tisztességes
Az igazság félúton van. Az örökérvényű megállapítás az ételfutárok, kiszállítók (etc) kapcsán minap elindult vizsgálat esetében is igaz.
A lapunk által korábban megkérdezett keszthelyi étteremtulajdonosok véleménye – mondjuk úgy: – semlegesen pozitív, nagy balhék nincsenek. S országosan sincs lincshangulat az ételfutárok kapcsán, bár azért vannak panaszok: „nem azt kaptam”, „későn kaptam”, „hidegen kaptam”. A célkeresztbe most főként a Foodora és a Wolt került, de a Nemzetgazdasági Minisztérium által elrendelt rendkívüli fogyasztóvédelmi ellenőrzés az összes nagyobb ételkihordó cégre kiterjed.
Ételfutárok a célkeresztben
A kormányhivatalok szakemberei próbavásárlások során győződnek meg arról, mi igaz a kifogásokból. Kis túlzással: stopperrel mérik majd, mekkora késéssel érkezik meg az étel, illetve azt is, kihűlt-e, kiborult-e, kifolyt-e, elázott-e. Ezen felül a felszámolt díjak jogszerűségét és a kompenzációt is árgus szemekkel figyelik.
Rémtörténetek?
A Redditten rémtörténetek egész sora olvasható, miután valaki „Foodora és Wolt tényleg ekkora fos lett?” címszóval elindította a kommentcunamit. Persze, aki ír – tisztelet a kivételnek – név nélkül teszi.
Hiányosan, nem magyarul…
AnnusCat ezt pötyögte a klaviatúrával: „A Foodorával tavaly-tavalyelőtt volt egy mélyrepülés, akkor rengeteg indiai jellegű fiatalembert vettek fel, akik magyarul és angolul se beszéltek. Megjött a kaja a környékre, hívogatott a futár, de nem értettem, amit mond, ő meg azt nem értette, amit én mondtam. Emellett elkezdtek késni dolgok.”
B…nak a fejedre
Ashen_five tapasztalata: „Nekem a Woltról rendszeresen hiányosan érkezik az étel, bár ez amúgy valószínűleg az étterem hibája. Viszont az, hogy utána az ügyfélszolgálatosok b…nak a fejedre, senki nem vállalja a felelősséget, senki nem segítőkész, és nem akarják visszautalni a pénzt, az azért elég komoly”.
Megbízhatóbb és olcsóbb
Akinek pedig ellenérzése van, annak Mustaar szolgáltat tuti receptet: „Olyan téren jó ez a két alkalmazás, hogy rá tudsz nézni, mely éttermek vannak a közeledben, a rendelést pedig az étterem saját oldalán adod le, az sokkal megbízhatóbb és olcsóbb”.
Harcban az elemekkel
A lapunk által megkérdezett három futár egybehangzóan azt mondta, többségük tisztességgel végzi a munkáját, mert a megkeresett pénz és a szabadság – hisz nagyrészt választhatnak „műszakokat” – kárpótol az elemekkel, a hőséggel vagy épp a cudar hideggel vívott küzdelmekért. A nekik megígért mondat pedig (már csak az ő védelmükben, amúgy a valóságot tükrözve is) így hangzik: „ismerősök révén, az ország különböző pontjain” álltak szóba velünk.
Vannak svindlerek
Vannak persze svindlerek, a panaszok nagy része miattuk érkezik, de általános tapasztalat, hogy az emberek egyre türelmetlenebbek s agresszívebbek. Szerintük ezen egy hatósági vizsgálat sem segít.
Mit ellenőriznek?
- a kiszállított ételek minőségének és állapotának megfelelősége (pl. kihűlt, kiborult, kifolyt, összerázódott, elázott)
- a jelzett kiszállítási idő betartása (pl. jelentős késéssel érkezett meg)
- az árakkal kapcsolatos problémák (pl. különböző jogcímeken történő többletdíjak felszámítása, így kiszállítási díj, szolgáltatási díj)
- a fogyasztó kompenzációja (pl. fogyasztói sérelem esetén vállalnak-e kompenzációt, illetve azt ténylegesen biztosítják-e; visszakapja-e valójában a vételárat a fogyasztó végső esetben)