2 órája
A KRESZ szabályai változnak: így indexelj és gyorsulj, a dudára pedig ne ülj rá
Életünk nagy részét töltjük utazással, így nem mindegy, hogy milyen körülmények között és biztonságosan jutunk el A-ból a B-be. Jövőre hosszú hónapok munkája után változnak a KRESZ szabályai, aminek több eleme igazodik a modern világ kihívásaihoz. Módosulnak a sebességhatárok, indexelni is másképp kell. Az elektromos rollerek térnyerése okozott nem kis gondot a közlekedésben, így az új járművek használatát is átgondolták. Mindent összevetve az volt a cél, hogy nagyobb védelmet adjanak a védtelen közlekedőknek, így a gyalogosoknak, kerékpárosoknak, motorosoknak.
A KRESZ szabályai változnak jövőre. Ebben a parkban könnyen közlekedünk, ám a való életben jobban figyeljünk egymásra. Fotó: ZH Archív/Pezzetta Umberto
Évtizedekkel vagy éppen ropogósan frissen megszerzett jogosítványunk még önmagában nem elég. A rutin sokat számít természetesen amikor nyomjuk a gázpedált, ám a változó szabályok követése ugyancsak ilyen fontos, ha nem életmentő. Megkérdeztünk zalaegerszegi gépjármű oktatókat arról, hogy náluk miként oktatják a KRESZ-t: az egyik cégnél tantermi oktatási kereteket biztosítanak, a tanuláson kívül további napokon lehet gyakorolni a szabályokat. A másik oktatónál az elméleti rész online történik, s utána jöhetnek gyakorlati vizsgára. Mindketten jelezték: a megtanult, begyakorolt kvízkérdések nem elegendőek még egymagukban a biztonságos közlekedéshez, a gyakorlati órákon rögzül az elméleti tudás, s bizony sok esetben kell átismételni, újratanulni a KRESZ szabályait. Nem mellesleg sokkal több a közlekedő és az inger napjainkban a közutakon, egyre modernebbek és változatosabbak a járművek, így a jó régi Lada, Zsiguli, Trabant feeling már a múlté. Szó szerint felgyorsult világban élünk.
A KRESZ szabályai úgy változnak, hogy a védtelenebbeknek kedvezzenek
Jövőre éppen 50 éves a KRESZ, 1975 februárjában hirdették ki a közúti közlekedés szabályairól szóló 1/1975 (II.5.) KPM-BM együttes rendeletet.
No, de nézzük a legfontosabb változásokat dióhéjban:
- Indexelés: az irányjelzést már az adott művelet megkezdése előtt legalább 2 másodperccel ki kell tenni
- Módosulnak a sebességhatárok: az autópályákon a 130 km/h továbbra is megmarad, de egyes útszakaszokon az útkezelő dönthet majd arról, hogy engedélyezi-e a 140 km/h-s sebességet. Lakott területen kívül az autóbuszok, tehergépkocsik és járműszerelvények számára 90 km/h lesz az engedélyezett
- Vészvillogó és dudálás: a vészvillogó baleset-megelőzés céljából alkalmazható továbbra is, ám például szabálytalan parkolásnál nem. A rövid dudálás csakis figyelemfelhívás egy balesetveszély esetén
- Biztonsági öv használatának felelőssége: különösen a 14 év alatti gyermekek érdekében a felügyeletet ellátó kísérő felelőssége az, hogy a gyermek biztonsági öve be legyen kapcsolva. Amennyiben ilyen személy nem tartózkodik a járműben, akkor az a vezető felelőssége
- Idősebb sofőrök mint tanulók: T-betűhöz hasonló matricával jelezhetik, hogy legyünk türelmesebbek velük
- Követési távolság: autópályán a tervek szerint kötelező lesz két másodperces távolságban követni az előttünk haladót, lakott területen egy másodperc a javaslat.
Előreláthatóan 2025. március 31-ig készül el az új KRESZ tervezete, ami valószínűleg majd hónapokkal később lép hatályba. Egy érdekesség, Budapesten az árvíz miatt kellett a szabályt módosítani.