2022.01.25. 14:00
Közel a jóhoz címmel csütörtökön lesz a Tantermi deszka sorozat új bemutatója
Hevesi Sándor Színház hat fiatal színésze csütörtökön mutatja be a Tantermi deszka ifjúsági sorozat keretében a Közel a jóhoz című zenés irodalmi produkciót. D. Varga Ádám színművészt, rendezőt kérdeztük.
Ticz András, Baj László, Dura Veronika, Kovács Martin és Kovács Virág próbálja az előadást Fotó: Pezzetta Umberto
- Úgy tudom, a 2020-as karantén idején fogalmazódott meg az ötlet.
- Igen, amikor beköszöntött a pandémia első időszaka, még negyedik éves egyetemista voltam és a Kecskeméti Katona József Nemzeti Színházban töltöttem szakmai gyakorlatomat. Szerencsés évadom volt, mert fiatal korom és tapasztalatlanságom ellenére több nagy szerepet is eljátszhattam az évadban (Aladdin, Chicago- Konferanszié, Péter és a farkas - Péter). Aztán március közepén leállt minden és hirtelen üresnek éreztem az életemet. Sem színészi, sem zenei feladataimat nem tudtam elvégezni, rajtam kívül álló okok miatt. Több hónapos depresszív állapot után úgy döntöttem, hogy véget vetek a "nihili" állapotomnak.
- Egy színész minden üresjáratot kihasznál, ami viszont nagyon jó a közönségnek...
- Nem tudom általánosítható- e így egy színművész. Mindenesetre én mindig is energetikus voltam, a munka és a feladatok hajtanak.
- A zene és az irodalmi szövegek általában jóban vannak egymással, ezúttal mi volt a vezérelv?
- Nálunk a zenei blokkok és a szövegek még szorosabb kapcsolatot ápolnak. Van, hogy a dalok viszik tovább a történetet (tartalmuk miatt), van, hogy aláfestő szerepet játszanak, de az is előfordul, hogy elidegenítenek. Az biztos, hogy szerves egységet alkot a zene és a szöveg előadásunkban.
- Zenekarban is játszik, színészként a versek is nyilván közel állnak Önhöz, de pontosabban kik, mik?
- Nagy kedvenceim Ady Endre, József Attila és Petri György, utóbbinak egy verse be is került előadásunkba. A Közel a jóhoz csak kortárs zenéből és irodalomból táplálkozik, így az írási folyamat alatt közel 200 verset olvastam el hozzá. Szinte kimeríthetetlen kortárs irodalmunk, fénykorát élik íróink, elszomorít, mennyire el vannak hanyagolva az oktatás által.
- Hogy állt össze a produkció, kik kerültek bele a szerzők közül?
- Az előadás szövegkönyvét szüleim és saját történetem ihlette. Még pontosabban a szerelemmel és kapcsolattal való viszonyaink. Úgy éreztem, olyan történetről van szó, amivel sokan tudnak azonosulni, köztük a fiatalok is. Ők a célközönségünk. A végleges szövegkönyv körülbelül egy év alatt született meg, addig hol belekerült valami, hol ki. A dramatizálás világa még Kecskeméten fogott meg, mikor Tóth Katával (a Kecskeméti Katona József Nemzeti Színház dramaturgja) és Kovács Martinnal dramatizáltuk Az ember tragédiáját ifjúsági előadássá. Végül többek közt olyan szerzők művei kerültek be az előadásba, mint Áfra János, Grecsó Krisztián, Simon Márton, Petri György, Darvasi László, Szabó T. Anna, Kemény Zsófi vagy Závada Péter. Központi témánk a szerelem, egészen a fellángolástól a kimúlásig. Kimeríthetetlen téma, nem véletlen, hogy már az ókortól kezdve foglalkozik vele irodalmunk és zenénk.
- A játszókat milyen szempontok mentén hívta közös kalandra?
- Dura Veronika és Kovács Martin osztálytársaim voltak az egyetemen, őket már jól ismerem. Kovács Virágot, Baj Lászlót és Ticz Andrást több előadásban is láttam, amivel meggyőztek arról, hogy velük akarjak dolgozni. Fontos szempont volt a zenei készség is, mivel az előadásban élő zenével dolgozunk.
- Kiknek ajánlható a Közel a jóhoz?
- Mindenképpen 14 éves kor felett, a téma miatt. Elsősorban kamaszoknak szól, velük feldolgozó foglalkozást is tartunk előadás után. De minden korosztály megtalálhatja benne azt az a szálat, amivel azonosulni tud. Fiatalos előadás lesz, ezt megígérhetem.
- A Tantermi deszka sorozatban hova fog eljutni?
- Még nem látjuk pontosan. A covid nem segíti ezt a helyzetet. Idén a színház próbatermében játsszuk, ide rendeztem be, aztán, hogy mit hoz a jövő, azt nem tudhatom. Pozitívan nézek elé.
- Vannak-e ezzel a műfajjal kapcsolatban további terveik?
- Egyelőre nem látok túl ezen az előadáson. Úgy gondolom, érdemes foglalkozni a kortárs irodalommal. A rendezésről és dramatizálásról nem mondanék le, inspiráló folyamat a színművészeten túl.