2022.09.15. 09:30
Herkules, a kezdetek című hőstörténet a Hevesi színpadán
Görög mitológia. Tök jó, tele van isteni szivatásokkal, akarom mondani fordulatokkal. Mindenki gyereke és szülője egymásnak, az embereket meg saját szórakoztatásukra manipulálják. Az isteni nemzésű, rettenthetetlen erejű emberhősök, Herkulesek sem vonhatják ki magukat a kavarodásból.
Herkules (Ticz András) hőstetteit rockkoncerten beszéli el Filoktétész (Kovács Martin)
Fotó: Pezzetta Umberto
A Hevesi Sándor Színház társulata az ifjúsági előadásokat állami pluszforrással ösztönző Lázár Ervin Program pályázata révén fogott bele Mikó Csaba Herkules, a kezdetek című drámájának feldolgozásába. A népszerű kortárs drámaíró sokszor bizonyította, klasszikusok átirataival képes szólni a mához.
A zalaegerszegi Herkules az eredeti szándékok szerint gyerekeknek szól, kiskamaszoknak, akik épp belépnek lázadó életszakaszukba. Manapság a gyors és olcsó menőség virtuális csapdája leselkedik rájuk. Nem kevesebbet, mint ennek a veszélyekkel teli helyzetnek az átkeretezését vállalja magára a Mihály Péter színművész által színpadra tett hőstörténet.
„Történetünk a mitológiai időkben játszódik Görögföldön. Míg az istenek az Olümposzon dőzsölnek, addig az emberek nagy része szegénységben él. A tizenhárom éves Herkulest bántja, hogy éhezik a családja. Elhatározza, elindul az istenekhez segítséget kérni. Ám az Olümposz kapuján csak úgy léphet be, ha teljesít tizenkét emberfeletti, világmegváltó hőstettet„– írja a szinopszis.
A játék az isteni szegletben indul, Zeuszeszenotesze (Hermész), Arész, akit viszont nem feltétlen az eszéért szeretünk, a koktélos csaj, Afrodité civódik, mint bármelyik fontoskodó, videójátékozó, unatkozó tini. Baj László, Urházy Gábor László, Dura Veronika a három istenség megformálásakor bizonyára küzd a belső kuncogással, hiszen poénok áradatát tartalmazza a szövegük. (Jó lenne egyet kettőt hosszabb távra megjegyezni, sajnálhatjuk, hogy a hétfői bemutató után késik a folytatás, mivel a Lázár Ervin Program épp halasztódik.) Néhányat azért sikerül: „Az istenit! Árész! Hányszor kértem, hogy ne hagyd az izéidet a napozóteraszon! Kenj be, légyszíves. Árész: Isten vagy! Nem is tudsz leégni.” „Te szép vagy, Afrodité. És ez bőven elég. Tök jó háttér vagy hadgyakorlat közben.” Árész a kudarcba fulladó keselyűsereg invázió után jegyzi meg: „fáradtak voltak a fiúk”.
Herkules magasra törő terveit ők akadályozzák vagy segítik, érdekeik szerint. A fiúnak nem esik nehezére a 12 próbatételt teljesíteni, a produkciókat Filoktétész, a dalnok barát szépen posztolgat róluk, elvégre csak az a tett, amiről tud az ókori FB. (Kovács Martin cinikus poétája szimpatikus színfolt.) Herkulesnek persze, hogy a fejébe száll, elfelejti, miért indult, idegesíti a Föld, az összes ember, minél előbb föl akar húzni az Olümposzra. Az utolsó próbatételhez azonban váratlanul segítségre lesz szüksége. Ami a családjától, az őt minden körülmények közt szerető emberektől érkezhet.
Eredményezve némi kijózanodást. Herki már sajnálja, ha bunkó volt, s a boldog vég is fokozható, végre megered az eső, előkerül egy új bárányka, ehető Zeuszka. Ticz András Herkulese erős ívet húz, töpreng, dühöng, szégyenkezik, s tudja, melyiket mikor kell.
A földi szekcióban Alkméné, Herkules anyja igyekszik egyedülálló szülőként megélni a sivatag hátán is. Pap Lujza mély regiszterei ismét magas minőségűek, a humorból többet is elbírnánk. Periklész és Ifiklész, Herkules kistesói jól lábatlankodnak. D. Varga Ádám és Fritz Attila roppant ügyesen lavíroz, elkerülik az olcsó nevettetést, kettősük alappillére a darabnak.
Az üzenetekkel incselkedő alkotókhoz tartozik a zeneszerző, Szemenyei János, és a díszlet-jelmeztervező, Kiss Borbála.