2013.07.23. 22:00
A jövő osztályterme
Nagykanizsa - Nemrégiben tért haza Brüsszelből a Piarista Iskola tanára, Fata Emőke, aki a Comenius program keretében testközelből is megismerhette a jövő osztálytermét, oktatási eszközeit.
Sokan emlékezhetnek még azokra a krétaporos osztálytermekre, ahol a hetes feladatai közé tartozott az is, hogy vizes szivaccsal törölje tisztára a táblát. Nos, a jövő osztálytermeiben már nincs helye a vizes szivacsnak, az ugyanis kifejezetten ártana a csúcstechnikával működő oktatási eszközöknek. A dokumentum kamera, az interaktív tábla és projektor, a tablet és a különféle feleltető szoftverek mind arra hivatottak, hogy könnyítsék a 21. század diákjainak tanulását.
Interaktív tábla, projektor és számítógép. A brüsszeli oktatástechnikai bemutatóteremben minden a tanulást szolgálja. Fotó: Fata Emőke
Hogy ez az oktatási terem csak vízió lenne? Már manapság sem az, jóllehet ezen oktatási eszközök általános elterjedésére még várni kell egy kicsit. Mindenesetre az European Schoolnet (az európai országok oktatási minisztériumának hálózata) által szervezett továbbképzés résztvevői a gyakorlatban is kipróbálhatták ezeket az eszközöket, hiszen a kurzus helyszíne az úgynevezett Future Classroom Lab, egy, a legmodernebb technikával felszerelt oktatástechnikai bemutatóterem volt Brüsszelben. A továbbképzésen a nagykanizsai Piarista Iskola tanára, Fata Emőke is részt vett.
- A megismert jövőbeli iskolában nem csak az eszközös speciálisak, hanem a bútorzat is - árulta el a kanizsai tanár. - A termekben különállóan kialakított sarkok voltak a kísérletekhez, mini stúdió a különféle felvételek készítéséhez, babzsákfotel azok számára, akiknek azon ülve könnyebben megy a gondolkodás. Az asztalok mobil elemekből készültek, így pillanatok alatt bontani lehetett a csoportokat, akár egyéni munkára átrendezni az osztálytermet.
Fata Emőke: a jövő iskolájában a technikai eszközök is segítik a tanulást. Fotó: Szakony Attila
Mint azt Fata Emőke elmondta: a képzés során kipróbálták azt is, miként zajlik két, akár különböző országban lévő osztály közös tanórája, ahol egy videokonferencia-program segítségével a tanár egy időben irányíthatta mindkét osztály munkáját.
- A modern technika megismerése mellett az volt különösen hasznos, hogy a képzésen különböző országok pedagógusai megoszthatták egymással tapasztalataikat - fogalmazott Fata Emőke. - Az öt napos továbbképzésen azt is megtanultuk, hogyan lehet a diákokat aktívan bevonni az órai munkába az infokommunikációs eszközök segítségével, illetve, miként lehet elérni, hogy a fiatalok délutáni számítógép-, mobiltelefon-használata minél nagyobb arányban kapcsolódjon össze a tanulással.
Fata Emőke elárulta: a továbbképzés során kiderült, hogy az európai országokra általánosan igaz, hogy a meglévő technikai eszközök nincsenek megfelelően kihasználva. Ezen problémán a pedagógusok továbbképzésével lehet segíteni, hiszen a hatékony oktatáshoz alkalmazni is tudni kell a modern eszközöket.