2015.01.26. 12:40
Kanapé készült az autó csomagtartójából
Zalaegerszeg – Egyik reggelre kelve támadt az ötlete, délután már az udvarán állt a hozzávaló, a matuzsálemkorú Trabant. Két héttel később pedig már be is söpörhette barátai elismerő szavait.
Röviden így foglalható össze a 23 éves Jakab Dávid különleges kanapéjának története. Az élénk piros színre fújt ülőalkalmatosság hangulatvilágítását a féklámpák adják, ugyanis Trabi csomagtartóját alakította át bútorrá.
A fényképen az alkotó, Jakab Dávid látható. Fotó: Arany Gábor, Jakab Dávid
A Botfán élő Jakab Dávid nem tagadja, az éca nem originális, hiszen a motormániások körében nagy divat a járgányok ilyen fajta utóhasznosítása. Az ács szakmát kitanult, magát külföldön is kipróbált fiatalember kézügyességét több régi motorkerékpár felújítása is dicséri. Került ki kezei közül Pannónia, a Simsonokból pedig félszáznál is több fordult meg nála. A Schwalbe és SB 51-es robogók ma is nagy népszerűségnek örvendenek a kétkerekűeket kedvelők körében. Mivel ezeket a motorokat régóta nem gyártják, a hozzákerülő több évtizedes darabokat hozza helyre az utolsó porcikáig, mintha most gördültek volna ki a gyárból. A simsonos tapasztalatok megszerzése mellett volt ideje mással is foglalkozni. Jakab Dávid képzeletbeli istállójában megfordult már 45 éves Volkswagen Bogár, ott áll a 74 éves, működőképes német Victoria KR 10 kis motorkerékpár és olyan felújításra váró olasz mopedek, mint a híres Gilera gyár Capriolo, valamint Mosquito típusa. Eláruljuk, az utóbbi modell adta az ötletet a magyar dörzskerék meghajtású Dongó fejlesztőinek – ha ez a név még mond valamit. De térjünk vissza a Trabanthoz, a bútor alapjául szolgáló autót már az ötletet szülő nap délutánján megvette és Kávásról haza is fuvarozta.
– Előtte volt legalább 15 Trabantom, de ilyen rossz állapotú talán egy sem, ám a célnak így is megfelelt – idézte fel a fiatalember. Miután a hátulját leválasztotta, a többit alkatrészként a barátjának adta, nekilátott az átalakításnak. Az alváz rozsdától elrohadt részeit kivágta, lemezzel kipótolta. Aprólékosan kihegesztette, majd homokfúvás következett és az alapozás. Mivel önmagában a csomagtartó tartatlan, elkészítette a merevítő és teherviselő szerkezetet, majd következett az ülőfelület és a háttámla kivágása OSB-lapokból. Az élénk színű fényezést is házilag oldotta meg, a kárpitozást barátjára, Kása Balázsra bízta, akinek feladatát nehezítette, hogy a már szerkezetileg összeépített kanapét kellett behúznia, de az eredmény önmagáért beszél.
Ezután elkészült a hangulatvilágítás, azaz a féklámpák állandó árammal ellátása 230 voltról, valamint a felrendszámozás. Ez az egyetlen pont, ami kissé „tájidegen": a New Jersey államban kiadott hatósági jelzést interneten vette. Dávid elismeri, hitelesebb lenne régi fajta magyar vagy még inkább kelet-német rendszámmal és felségjellel, ám eddig ilyet még nem talált, de talán majd ezt is sikerül megoldani. A kanapé most a hétvégi házat díszíti, nem tervez belőle többet készíteni, pedig ismerősei között osztatlan sikert aratott a mű.
– Ilyen csak egyetlen van a világon, ez nálam marad – indokolta döntését Jakab Dávid.