2016.10.28. 06:56
Mészfátyol múlton és holton - beszélgetés az '56-os kiállítás díjazott művészeivel
Kirobbanó eufória, keserű harag, rettegő elhallgatás... Talán a fentiekkel írható le leginkább ’56 lelki spirálja, mely érzelmi batyu a napokban megnyílt, Október végi tiszta lángok című képzőművészeti tárlaton is kibomlik.
A zalaegerszegi hangversenyteremben látható, az 1956-os forradalom és szabadságharc 60. évfordulója alkalmából meghirdetett pályázati kiállításra a megyéből 19 képzőművész küldött munkát, s közülük a tervezett egy helyett hármat jutalmazott a zsűri. Bizonyára az is közrejátszott az elismerések megszaporodásában, hogy sokféle karakteres interpretáció kapott helyet a paravánokon, s a három díjazott kollekció talán együtt adja a legkomplexebb képet ’56 kortárs vizuális lenyomatáról.
Stamler Lajos, Budaházi Tibor és Tóth Norbert a díjátadót követően, Stamler Lajos munkái előtt
A zsűri Budaházi Tibor, Stamler Lajos, valamint Tóth Norbert műegyüttesét emelte ki, őket kérdeztük az alkotások mögött munkáló erőkről. Az újudvari Stamler Lajos fotógrafikákkal jelentkezett, melyeken átírt színek, formák és tartalmak sűrítik magukba az októberi napok üzenetét.
Tóth Norbert munkáira vizet permetez a tárlatot megnyitó Tóth Csaba festőművész
- A képek egy részét a nagykanizsai képarchívumból merítettem, köztük Kerecsényi Edit évtizedekig rejtegetett korabeli fotóiból. Jómagam 1957-ben jöttem a világra, majdnem apa nélkül. Az év tavaszán ugyanis a velem várandós édesanyámat és édesapámat egy éjszaka az ávósok kirángatták az ágyukból, s apámat elvitték.
Kiss Ágnes Katinka Benyomás című sorozata
Szerencsére megmenekült, de a történtek bevésődtek a családunk sorsába. 1956 októbere már eszmélésemkor részévé vált az önazonosságomnak, hiszen anyám úgy mesélte, hogy Nagy Imre beszéde alatt mozdultam meg először a méhében. A személyiségem integrált részévé vált, hogy kik vagyunk, s miként viszonyulunk a fennálló rendhez. Talán kamaszkorom radikalizmusa is ebből a dacból, dühös ellenállási vágyból fakadt. A munkáim apám emlékéről is szólnak, most talán kicsit „kibeszéltem” magamból az elfojtott érzelmeket.
Oroszy Csaba: Az ’56-os tábla
A család Fekete István szülőfalujában, Göllén lakott, ahol a jogász végzettségű apát a téeszbe száműzték trágyát hordani. A forradalom kitörésekor ő lett a forradalmi bizottság elnöke, később ezt kérték rajta számon.
Fabók-Dobribán Fatime "érzelemtablója"
Tóth Norbert két meghökkentő művel állt elő. A szekkó technikával, vakolatrétegre készített festményeket ugyanis lemeszelte, s a rejtőzködő tartalom csak akkor válik láthatóvá, ha vizet permetezünk rá. Ám ahogy telik az idő, s szárad a felület, ismét ködbe vész a látvány. Időről időre foglalkozni kell tehát vele, hogy ne tűnjön el.
Monok Balázs: Az ősz kezdet és vég
- A mészréteg több féle utalást hordoz, egyrészt az eltakart, elfedett múlt szimbóluma, másrészt tudott tény, hogy ’56-ban az utcán heverő halottakat is mésszel locsolták le - bontja ki a mögöttes tartalmat az alkotó. - S hogy mit láthatunk a mészfelhő alatt? Az egyik kép az egykori egerszegi ÁVH székházat ábrázolja a Mártírok útján, s előtte Csepel teherautók. Egy dokumentumfilmben ugyanis azt hallottam, hogy az ÁVH börtönök elé éjszakánként járó motorú teherautókat állítottak, hogy ne hallatsszon ki a kínvallatott foglyok jajveszékelése. A film szerint így volt ez Zalaegerszegen is. Nagyon erős érzelmi üzenetnek éreztem ezt, még akkor is, ha a történészek szerint inkább egy ’50-es évek beli vándormotívummal van dolgunk. A másik kép egy ’56 decemberi egerszegi fotó alapján készült, tüntető tömeget mutat a Széchenyi téren. A forradalmat már leverték, hamarosan érkeznek a szovjet tankok... Ezt az összefogást is ki akarta verni az emberek fejéből a Kádár-rendszer.
Horváth László: Memento '56
Budaházi Tibor fehér akvarellpapírba mélyedő diszkrét dombornyomatokkal s egy vegyes technikájú művel jelentkezett.
- Úgy gondolom, hogy ’56 hőseire puritán módon kell emlékezni, az egyszerűség és a tisztaság eszközeivel. Ezért fehér minden. A puha papíron nyomot hagyó szimbólumok, a lyukas zászló, a szétlőtt ötágú csillag úgy jelenik meg, mintha kiégne egy kocka a filmből. Nem tudtam színeket adni ehhez a témához.
Számos invenciózus alkotást kínál még a november 19-ig látogatható kiállítás, közte Fabók-Dobribán Fatime drámai érzelemtablóját, Horváth László lánctalppal kombinált keresztjét, vagy Oroszy Csaba ’56-os tábláját.