2009.12.04. 15:43
Mi válasszuk ki a szervizt is!
Hol van már az a kor, midőn éveket vártunk megrendelt autónkra. A használt is kincs volt, mai választék bőségével hozza zavarba a vevőt, ezért néhány tanáccsal segít szakértőnk az eligazodásban.
– Legjobb az új autó, mert a használt előéletét nehéz megismerni, de sokan nem engedhetnek meg mást maguknak – vezette be mondandóját Barabás György igazságügyi gépjármű szakértő. – Az első szemrevételezéskor sok minden eldől. Hiányzó vagy hiányosan vezetett szervizkönyv, kopott kormány, pedálgumi, váltógomb, kiült vezetőülés, még a laikusnak is árulkodó lehet, és felettébb gyanús is, ha a kilométeróra állása ezzel szemben szerény értéket mutat – kezdte.
Ha a gyártás és a hazai forgalomba helyezés dátuma eltér, külföldről behozott autóval van dolgunk. Ezek általában karambol után nagyobb javításon estek át. S hogy milyen állapotban és kilométeróra állással léptek be a határon, azt a vámpapírokban deríthetnénk ki, erre már csak egy bírósági peres eljárásban lesz módunk.
A karosszéria láthatatlan hibáit, a javításokat leggyorsabban a festékréteg vastagságát mérő készülék leplezi le. Az új réteg általában 100–200 mikron, ha ennél többet találunk, már valószínűleg újrafestett az elem. Amit a lakatos nem tudott kisimítani, azt a festő vastag kittel fedte el.
Az autó számos alkatrészén feltüntetik a gyártás dátumát, ha ezek eltérnek egymástól, akkor valamiért cserére szorultak. Nálunk még nem működik, de külföldön a biztosítók adatbázisából kideríthető, hogy szenvedett- e balesetet az adott jármű.
Ha egyben találunk mindent, már rövid próbakörrel is kideríthetjük a hajtáslánc és a motor legdurvább hibáit. Szűk nyolcas fordulózásban a megfáradt féltengely, vagy kerékcsapágy már hangoskodik. Hosszú motorfékes lejtmenet után adott kövér gázfröccsel a kipufogón át távozó kék füst pedig az olajzabálásról árulkodik. A hűtőfolyadék kiegyenlítő tartályában pezsgő vagy olajtól tükrös folyadék a hengerfejtömítés hibáját mutatja. Sík szakaszon próbáljuk ki az egyenes futást, nem jó, ha terelni kell az autót.
A többi mérést már bízzuk szervizre, amit mi válasszunk ki és ne az eladó. Ha ezen is túljutottunk, jöhet az azonosítók egybevetése. Motor-, alvázszám és egyéb jelek eredetiségének ellenőrzését érdemes szintén az általunk választott szakemberre bízni. Ha mindezekre az eladó vagy épp a kereskedő nem hajlandó, hagyjuk ott az autót.
Ma már sok helyen próbanapra is odaadják a kocsit. Éljünk a lehetőséggel, induljunk hosszabb útra és keressük fel ismerős szervizünket, ahol alaposabb vizsgálattal, diagnosztikai műszerrel tudnak valósághű képet festeni elénk a kiszemelt járműről. Ráadásul a szervizek többsége ma már hozzáfér a gyártók adatbázisához, ahonnan a jármű életének kezdetétől informálódhatunk a fontos mozzanatokról.