2010.03.18. 13:27
Teszteltük: Citroën C3, egy autó a gyengébbik nemnek
Az anyai érzésekre is apelláló gömbölyded vonalakkal kontúrozott Citroën C3-mal anno a gyengébbnek mondott nemet célozták meg a franciák. Sikerrel, mert tipikusan női autóként vált kedveltté a piacon, nálunk 11 ezer fogyott belőle.
Most elérkezett a nagyobb frissítés ideje, amivel a nyolc évet vártak a nyilazott fogaskereket jelvényéül választó márkánál.
Szögezzük le, nem találunk forradalmit az új C 3-ban, ám jól érzékelhető, hogy a női szívek mellett már a férfiakra is figyeltek. Erre lehet következtetni a vonalak sportosításából, a markánsra szabott homlokból, magasabbra húzott övvonalból, az oldallemezekbe nyomott erőteljes homorításból. Komolyabbá vált, bár biztos lesz, aki hiányolni fogja a babagömbölyűséget. Ami azonban nemre, korra tekintet nélkül mindenkit megfog, az a Zenith-szélvédő, azaz a B oszlopig, tehát szinte a tető közepéig felhúzott panoráma üveg. Cabrió érzés, huzat nélkül. Progresszíven sötétített hőszűrő bevonat és bárhol rögzíthető árnyékoló tető segít kizárni kellemetlen napsugarakat. Egyedül a piperetükröket hiányoltuk a fényvédőtetővel ide-oda mozgó napellenzőkről - ha már női autó volt az előd.
A Zenithnek köszönhetően nagyobbnak érezzük a belső teret, gyönyörködhetünk a bárányfelhőkben és nem utolsósorban éjszakai utazáskor lehet számlálni a csillagokat- persze nem a vezetőnek -, úgyhogy lesz tülekedés az anyósülésért. Mert ismerjük el, a márka a korábban hölgyeknek, szingliknek kínált C 3-mal immár a fiatal párokat, a kisgyermekes családokat is vásárlóik közé csábítaná. De kiváló második autóként is, akár pusztán az élményért, bár nem lennék meglepődve, ha többet futna, mint az elsőszámú járgány.
A C3 méretei alig növekedtek, kilenc centi nyúlt, s maradt az éppen négy méter alatti hossz. Néhány megoldással a változatlan külső méretek ellenére is sikerült növelni a helykínálatot, a vékonyabb üléstámláknak, az első utas előtt nagyobb teret hagyó műszerfalnak és a magasabb üléshelyzetnek köszönhetően tehát akár családi autónak is használható az új C3.
A tömege viszont picit csökkent, ami a kocsi fogyasztására és a dinamizmusára van jótékony hatással. Ennek ellenére a törésteszteken négy csillagot kapott, az ötödiket a széria-ESP hiánya vitte el. Alapból van négy légzsák, vészfékasszisztens, két ISOFIX pont.
A beépített légfrissítő ellenére az utastér határozottan technós dízájn áraszt, amit a külön megrendelhető krómcsomag tovább fokoz. A kerek műszerek világában nyomógombokkal vezérelhető szinte minden funkció, érdemes egy-két órát a 200 oldalas kezelési útmutatóra szánni, ha ki akarjuk használni minden képességét. Ezzel még a gépmániás férfiak is elégedettek lehetnek, feltéve, ha nem nőttek 190 centi fölé, mert akkor már passzentos a C 3. De ez nem is a túlméretes macsóknak készült.
Az ideális vezetői pozíció könnyen megtalálható a négy irányban állítható kormány, emelhető ülésnek köszönhetően. A pedálok könnyen járnak, a kuplung finoman és kellően hosszú úton, legfeljebb a gáz és fék között lehetne kisebb a szintkülönbség.
A szokásos funkciókkal felruházott bajuszkapcsolók mellett egy-egy konzolon találjuk a tempomat-speedlimit és a hifi-rendszer vezérlőgombjait a kormányoszlop két oldalán. Az USB- és Jack-dugóval áttölthetjük zenéinket a hifire, amelynek megszólalását a műszerfal közepén harmadik hangszóró, a csomagtérben mélysugárzó teszi tökéletessé.
A C 3 kormányívének alját kiegyenesítették, ez sportosabbá teszi és a combok is köszönik szépen. Forgatni amúgy egy ujjal lehet parkolás közben is, de nagyobb tempónál sem válik érzéketlenné, hála az elektromos rásegítő kiváló karakteresztikájának. Így az 1,72 méter széles C 3-as 10,2 méteres fordulókörével könnyen manőverezhető a városi szűk fordulókban is.
Az öt utas 300 literes csomagtartóba pakolhat, fülek segítenek a holmik rögzítésében a kárpitozott térben, alattuk szükség kerék lapul a cseréjéhez szükséges eszközökkel együtt. Ez az űrtér átlagos e kategóriában, ám a hátsótámlák 1/3-2/3 arányú lehajtásával nagyobb holmit is elvihetünk, de csak kettesben. Nem veszélyezteti a magasabb sofőröket sem a magasra nyíló csomagtér ajtó, de épp ezért 160 centi alattiaknak elkel a segítség a lecsukásához.
A 2.790.000 forinttól kínált új modellel a következő napokban közelebbről is meg lehet ismerkedni, mert a márka kereskedői nyílt hétvégét tartanak a hét végén.
A C 3 négyfajta benzin- és háromféle dízelmotorral rendelhető 60-120, illetve 70-110 lóerő közötti változatokban és 94-270 Nm nyomatéktartományban. Ezek kielégítő dinamikát kölcsönöznek a menetkészen 1100 kilogrammhoz közeli súlyú modelleknek. A hazai úthibákat megdöbbentően jól és csendesen eltüntető futómű a durvább manőverekre is jóindulattal reagált. Tesztautónkat a BMW-vel közösen fejlesztett 95 lóerős 1,4 VTi motor hajtotta. Benzineseknél kissé szokatlan, férfiasan morgós hangját könnyű volt megszokni, a gázadásokat lendületes gyorsítással követte, az ötfokozatú váltó jól megvezetett karját élvezet volt terelgetni. Ehhez súgót is kaptunk, mert a takarékosság érdekében az elektronika a műszerfalon jelzi, ha már magasabb fokozatba lehet kapcsolni. Városi forgalomban nyolc literes fogyasztása átlagos, országúton bő két literrel kevesebb is elég.