2010.12.17. 13:33
Évente 300 ezret is meg lehet spórolni vele
Évente 300 ezer forintot is meg lehet takarítani az üzemanyagköltségen egy autónál, ha gázzal üzemel. Mint többször beszámoltunk róla, a víz- és csatornamű részvénytársaságnál lezajlott technológiafejlesztés eredményeként a szennyvízkezelésekor nagy mennyiségű metántartalmú gáz képződik.
A szennyvíziszap rothasztásakor keletkező biogáz 70 százalékos metántartalma tisztítás után eléri a 99 százalékot. Ez megegyezik a földgázzal.
- A Zalavíz saját beruházásban biogáz töltőállomást alakított ki a Zala utcai telepén - ismertette a fejlesztés legutolsó lépését Delacasse László, a szennyvízágazat vezetője. - A biometánt gázmotorokban, gázkazánokban égetjük el. Ezzel villamos és hőenergiát termelünk, amit a telepen használunk fel, ezzel csökkentjük az üzemeltetési költséget - említette a hasznosítást. - A fermentáló tornyokban jelenleg 1000-1200 köbméter biogáz keletkezik naponta, de ez növelhető. Az energia termelése mellett már gépjármű-üzemanyagként is hasznosítjuk - tette hozzá.
A komprimált földgázzal hajtott autók nem ritkák tőlünk nyugatra. A CNG rövidítéssel jelölt járművek legfőbb előnye a környezetkímélő üzemmód, hisz csekély a károsanyag-kibocsátásuk. Emellett lényegesen olcsóbb az üzemeltetésük. Ennek próbájára minap szolgálatba állítottak egy Skoda Fabia Patrik kisteherautót, amit utólag alakítottak át.
- A befecskendező- és vezérlőrendszer a motortérbe, a gáz tárolására a két darab 220 bar nyomást tartó tartály a raktérbe került, a benzin-gáz üzemmód közötti váltó kapcsoló pedig a műszerfalra - foglalta össze a félmillió forintot kóstáló változás látható technikai lényegét Böcskey Zsolt főmérnök.
Az inkább célszerűséget, mint szépséget tükröző átalakítás nem befolyásolta érdemben a jármű menetdinamikáját, ha ilyenről lehet beszélni az 1,2 literes, 47 kW-os motor esetében. De nem is ez a lényeg, hanem a fogyasztás, amely ugyan közel azonos a benzines üzemhez, csak kilogrammban és nem literben mérve. Márpedig a két anyag energiatartalma ezzel az átszámítással közel egyenlőnek tekinthető, az ára viszont... A gáz kilója ugyanis 200 forint alatt van (mely tartalmazza az összes költséget), amennyiben a vezetékes hálózatból tankolják. A biogáz azonban mondhatni melléktermék, tehát még ennél is olcsóbb. A tartály töltését tehát saját kútjukon oldják meg, de hasonló sajnos még kevés található hazánkban. A 15-20 kiló gázt gyorstöltéssel 10 perc alatt préselik be a tartályokba, míg az úgynevezett lassú módszerrel ez órákig is eltart. A Fabia gáz üzemmódban 300 kilométert tud megtenni.
KÉTSZÁZÖTVEN AUTÓRA ELÉG MOST
A telep jelenlegi biogáz kapacitásával 250 járművet lehetne ellátni s számításaik szerint 15 ezer kilométerfutás mellett autónként 300 ezer forint takarítható meg évente. Érthető, hogy a járműpark fejlesztésében a Zalavíz fontos szerepet szán a gázüzemű autók beszerzésének, és úgy tervezik, öt év múlva flottájuk többsége ilyen üzemanyagot használ. E liter földgáz elégetéséhez szükséges levegő mennyisége elméletileg: 9,5 liter, energiasűrűség tartályban: 46,5-49 MJ/ kg (6,7-7,9MJ/l), hajtóanyag és a levegő elméleti súlyaránya: 1:17 forráspontja: -163 C-fok. Az oktánszáma: kb. 120, ezért a sűrített földgázzal működő motor a benzinmotorral összehasonlítva magasabb tengelyteljesítményt nyújt.